آموزش در عراق رونق بیشتری می گیرد

 یونسکو، یک برنامه آموزشی بزرگ را در عراق آغاز کرده است.

قرار است در این برنامه، به شش هزار نوجوان و زن، خواندن و نوشتن و مهارت های زندگی آموزش داده شود. سواد آموزی به این افراد، در چارچوب پروژه سوادآموزی برای توانایی بخشی در عراق انجام می شود. این پروژه را یونسکو از سال گذشته در عراق راه اندازی کرده تا به بهبود وضعیت آموزش در این کشور آسیب دیده از جنگ، کمک کند. 

قرار است با کمک مالی بنیاد قطر (Qatar foundation)، یونسکو به ۲۵ سازمان غیردولتی عراقی و وزارت آموزش عراق کمک کند تا طرح را اجرا کنند. 

پروژه آموزشی یونسکو در عراق، یک طرح چهار ساله است و در راستای رسیدن به هدف برنامه آموزش برای همه سازمان ملل انجام می شود. بر این اساس، بی سوادی باید تا سال ۲۰۱۵، به اندازه ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. 

آموزش در عراق رونق بیشتری می گیرد

عراق، کشوری است با جمعیتی جوان. نزدیک به ۴۳ درصد از جمعیت این کشور را کودکان زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند. آخرین سرشماری کامل در عراق در سال ۱۹۹۷ انجام شده است و آمار کامل و تازه ای از وضعیت بی سوادی در کشور در دست نیست. اما، سرشماری های کلی که تازگی انجام شده نشان می دهند ۸۰ درصد مردم این کشور با سواد هستند. بر این اساس، ۲۴ درصد از زنان و ۱۱ و نیم درصد از مردان این کشور بی سواد هستند. بی سوادی در میان زنان مناطق روستایی و دورافتاده بیشتر از زنان ساکن مناطق شهری است. 

کتاب های آموزشی که یونسکو برای انجام طرح در نظر گرفته است به دو زبان عربی و کردی تهیه شده اند.  

Submitted by admin on