آموزش تعزیه و نمایش های سنتی در پاتوق کودک

"پاتوق سنتی کودک" جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی، در پانزدهمین دور خود برای کودکان کارگاه هایی را برای آموزش نمایش های آیینی و سنتی برگزار می کند.

به نقل از سایت انجمن تئاتر کودک و نوجوان، در این کارگاه ها کودکان با ویژگی های نمایش های سنتی مانند تعزیه و نقالی آشنا می شوند. کودکان نسخه های مشهور تعزیه که از عناصر داستانی و فانتزی بیشتری برخوردارند، مانند حضرت سلیمان، حضرت موسی و حضرت ابراهیم را تمرین و در قالب گروه های نمایشی اجرا می کنند.

قرار است این نسخه ها برای تعزیه خوانی کودکان آماده سازی شود و برای عموم مخاطبان در طول برگزاری جشنواره اجرا شود.

افسانه زمانی، نویسنده و کارگردان نمایش های کودک و نوجوان و سرپرست «پاتوق سنتی کودک» پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی در گفت و گو با سایت ایران تئاتر درباره ی هدف اش از راه اندازی این بخش در جشنواره می گوید: «در واقع هدف مان این بود که فصلی را در نمایش های آئینی باز کنیم که برای بچه ها جذابیت داشته باشد و در ضمن جشنواره تنها برای مخاطب بزرگسال نباشد. علاوه بر این، کودکان با شیوه های آئینی سنتی آشنا می شوند و آموزش لازم را می بینند و از این طریق شرایطی را فراهم می کنیم که کودکان بتوانند قصه های آئینی را، خودشان روایت کنند.»

او از دیگر فعالیت های امسال از خیمه شب بازی و آموزش رقص های آئینی نام می برد و می گوید امسال بیشتر بر روی بازی های محلی که در حال فراموش شدن هستند و شکل نمایشی دارند، تأکید و کار خواهد شد.

این کارگاه ها برای گروه سنی ٤ تا ١٢ سال آماده شده است.

گفتنی است نمایشگاهی از ماسک ها و عروسک های آیینی و مذهبی که در نمایش های کودک و نوجوان استفاده می شود نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد. این مجموعه در کنار نمایشگاهی از نسخ، اسناد صوتی و تصویری و پوشاک و دیگر ابزار نمایش بزرگسال برپا می شود.

این جشنواره به دبیری محمود عزیزی از ٢٣ تیر تا اول مرداد در تهران برگزار می شود.

Submitted by editor3 on