نقش موسیقی در رشد کودکان

موسیقی، هنری است که لذت و رشد را همزمان برای کودکان به همراه دارد. در این مطلب با تعدادی از سودمندی های آموزش موسیقی به کودکان آشنا می شویم:

سودمندی های موسیقی برای خردسالان

موسیقی، در پیشرفت  ذهنی، شنوایی، حسی و گفتاری اهمیت بسیار دارد، به همین سبب در آموزش کودکان پیش دبستانی به آن زیاد پرداخته می شود. موسیقی یک پایه  اصلی در نخستین دوره از آموزش کودک است.  به کمک موسیقی، کودک ابراز و بیان به گونه ای دیگر را می آموزد و می تواند در جامعه حضورفعال داشته باشد ، چون موسیقی به کودک یاری می کند در انجام فعالیت های روزانه اش ، در صورت دارا بودن توانایی مراقبت از خود و محیطش ، و با گسترش ارتباط هایش مستقل شود. 

موسیقی کلید نزدیک شدن به دیگران است. کودکی که در ارتباط با موسیقی زندگی می کند، می آموزد چگونه به بهترین شکل با دیگر کودکان همزیستی کند، و  ارتباط هایش  را با هماهنگی بیشتری برقرارکند. در  دوره  کودکی، موسیقی برای کودکان بسیار خوشایند است و به آن ها احساس امنیت و اعتماد به نفس می دهد، چون احساس می کنند با همراهی در سرودها درک می شوند و در محیطی از همیاری، همکاری و احترام متقابل حضوردارند.

سودمندی های موسیقی برای کودکان

الفبا آموزی کودک بیش از هرچیز با موسیقی پیشرفت می کند. با بهره گرفتن از موسیقی های کودکانه، که هجاهای آن ها آهنگین و تکراری اند، و با همراهی حرکت هایی  که آواز را شکل می دهند، کودک می تواند گفتار خود را بهبود ببخشد و معنای هر واژه را بهتر بفهمد.  با این روش، در زمان کوتاه تری الفبا را یاد می گیرد.  

موسیقی همچنین برای افزایش تمرکز کودک مفید است و توانایی او را در یادگیری ریاضیات افزایش می دهد. موسیقی، ریاضیات محض است. موسیقی با تقویت حافظه کودک، یادگیری زبان های دیگر را برای  او آسان می کند. با موسیقی، کودک از راه زبان بدن (رقص)  در ابرازاحساسات خود تواناتر می شود. با موسیقی، قدرت هماهنگی کودک بالا می رود و می تواند برخی کارها را به شکل ترکیبی انجام دهد.

Submitted by admin on