نمایشگاه-موزه کودکان ایران در کتابخانه حسینیه ارشاد

 نمایشگاه - موزه "احوال کودکی، فرهنگ و آموزش و پرورش کودکان ایران" در حسنیه ارشاد تهران برپا می شود. 

نمایشگاه، از صبح شنبه ۱۶ مهر آغاز به کار می کند و تا عصر پنجشنبه ۲۱ مهر ادامه خواهد داشت. 

در این نمایشگاه، مجموعه ای از آثار با ارزش تاریخی زندگی کودکان ایرانی به نمایش درآمده است. از عکس، کتاب، اسناد حقوقی و آموزشی گرفته تا اسباب بازی، لباس و ابزارهای مربوط به تحصیل کودکان نسل های پیشین ایران. 

مجموعه به نمایش در آمده در این نمایشگاه، بخش کوچکی از اشیا و اسناد گردآوری شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است. مجموعه ای گسترده از ابزار و اسنادی که زندگی کودکان ایرانی از دوران مشروطه تا سال ۱۳۵۷ را به تصویر می کشند. 

نمایشگاه - موزه احوال کودکی، به مناسبت روز جهانی کودک و با یاری کتابخانه عمومی حسینیه ارشادبرگزار می شود. در کنار اشیا و اسناد موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دو مجموعه شخصی ناصرالدین حسن زاده و فرشاد کمال خانی نیز به نمایش درخواهند آمد. 

برنامه کاری نمایشگاه - موزه، طوری ترتیب داده شده که صبح ها آماده پذیرایی از دانش آموزان و آموزگاران مدرسه هاست و بعداز ظهرها خود را برای بازدید بزرگسالان آماده می کند.  

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، بیش از ده سال است که پژوهش های بنیادی بر روی زندگی، فرهنگ و ادبیات کودکان ایران در دستور کار دارد. حاصل این پژوهش ها، ۱۰ جلد کتاب مرجع تاریخ ادبیات کودکان ایران است که مود توجه پژوهشگران و علاقه مندان به رشد زندگی فرهنگی کودکان کشورمان، قرار گرفته است. افزون بر این مجموعه کتاب، بانک اطلاعات دیجیتال فرهنگ و ادبیات کودکان ایران (ایرانک) نیز در موسسه راه اندازی شده است. ایرانک، بیش از سیزده هزار سند را در خود گردآورده است. 

دست اندرکاران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات با این تلاش ها امیدوارند روزی موزه ملی تاریخ فرهنگ کودکی را که بازتاب دهنده زندگی کودک در طول تاریخ است راه اندازی کنند. برای رسیدن چنان روزی می کوشند در هر فرصتی بخشی از این اسناد و اشیاء را در برابر دید همگان قرار دهند.

نمایشگاه - موزه احوال کودکی، از شنبه ۱۶ مهر تا پنجشنبه ۲۱ مهر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ پذیرای علاقه مندان است.

Submitted by admin on