قصه های جهان در ایران

پانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی که از پنج شنبه، ششم بهمن ماه در ارومیه آغاز به کار کرده است فردا با معرفی برندگان به کار خود پایان خواهد داد.

امسال کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی میزبان قصه گویانی از ایران، اردن، رومانی، تایلند، لبنان، کانادا، دانمارک، کنیا، تایلند، اندونزی، افغانستان، روسیه و پرتغال هستند. به گزارش روابط عمومی کانون قصه گویان ایرانی از میان برندگان ۳۱ جشنواره استانی و ۵ جشنواره منطقه‌ای برگزیده شده‌اند.

امسال بخش بین الملل این جشنواره رقابتی شده است و برای نخستین بار قصه‌گویان بین‌المللی در کنار رقیبان ایرانی خود داوری می شوند. افزون بر این کودکان و نوجوانان و مربیان شرکت کننده در جشنواره نیز برندگان خود را معرفی خواهند کرد.

امسال افزون بر ارومیه، کودکان شهرهای سلماس، خوی، میاندوآب و اشنویه هم میزبان این رویداد فرهنگی بوده اند و قصه گوهایی از ایران و کانادا، پرتغال، رومانی و تایلند به این شهرهای سفر و برای کودکان این شهرها هم قصه گویی می کنند.

موضوع امسال قصه‌ها آزاد است اما موضوع چهار بانوی بزرگ ادیان، حضرت خدیجه، حضرت فاطمه، حضرت هاجر و حضرت مریم و موضوع دفاع مقدس در بخش‌های جداگانه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

داوران پانزدهمین دوره این جشنواره بین المللی مصطفی رحماندوست از ایران، روشن رحمانی از تاجیکستان و سه کارشناس کانون به نام‌های "معصومه باقری"، "مریم مهدوی" و "فاطمه جعفرزاده" هستند.

از دیگر برنامه های جشنواره، مسابقه‌ی مقاله‌ نویسی با موضوع قصه‌گویی و معرفی برگزیدگان آن، برپایی نشست‌های تخصصی‌، معرفی بهترین پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها و موسسه های فعال در عرصه‌ی قصه گویی است.

"تأملی بر فلسفه قصه و قصه‌گویی" نوشته حسین اکبری‌نسب و مریم شفیع‌زاده، "نقش قصه در گسترش فعالیت ادبی ویژه کودکان و نوجوانان" نوشته آزاده جعفری از استان تهران، "شناسایی معیارهای کودکان و نوجوانان در انتخاب کتاب‌های قصه برای قصه‌گویان" نوشته فرشیده فتحی و محبوبه عارفی از استان چهارمحال و بختیاری و"بررسی شیوه‌های کهن و نوین قصه‌گویی با تاکید بر بررسی نقش ابزارها در جریان قصه‌گویی" نوشته "اعظم ایزدی" و "مهدی وارث" از استان فارس چهار مقاله‌ای است که به جشنواره راه پیدا کرده اند. داوری این بخش از مقاله‌ها را بهمن کاظمی، ملک چیذری و مهدی حشمتیان بر عهده داشتند.

در پانزدهمین دوره ی این جشنواره بین المللی کارگاه "قصه‌گویی خلاق"‌ و "بازنویسی و بازآفرینی متون کهن" را دکتر یدالله آقا عباسی و محمدرضا یوسفی را برای شماری از کارشناسان فرهنگی کانون از سراسر ایران برگزار می کنند. چهار قصه گو از ایران و دو کشور دیگر هم برای گروهی از مسوولان آموزش و پرورش و آموزگاران پایه دبستان در روز نخست کارگاه قصه گویی برگزار کردند.

جشنواره بین المللی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۷۵ با هدف توسعه و ترویج قصه‌گویی در جامعه و تبادل تجربه میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی برگزار می شود.

Submitted by editor3 on