آیا دختران و پسران از آموزش برابر برخوردارند؟

یونسکو، به مناسبت روز جهانی زن، اطلس جهانی برابری جنسیتی در آموزش را منتشر کرد.

در این اطلس، بیش از ۱۲۰ نقشه و جدول قرار داده شده که شاخص هایی از شکل های گوناگون نابرابری و تبعیض های جنسیتی در  آموزش را در جهان نشان می دهد. اطلس، به بیننده امکان می دهد تا بتواند فرصت های آموزشی دختران و پسران را در بخش های مختلف جهان به چشم ببیند و در کمترین زمان، اطلاعات گوناگونی را در این باره به دست آورد. از میزان مشارکت دختران و پسران در آموزش تا ادامه دادن آموزش از دوران ابتدایی تا پایان دوره متوسطه.

این اطلس، هم چنین شرایط کنونی تبعیض جنسیتی در آموزش در کشورهای مختلف را  با وضعیت آن ها در سال ۱۹۷۰ مقایسه می کند. ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو، درباره اطلس جهانی برابری جنسیتی در آموزش می گوید: "این اطلس یک فراخوان برای گام برداشتن است. رشد میزان مشارکت دختران در آموزش ابتدایی نشان نشان از سیاست گذاری قوی و خواست و تلاش جهانی برای رسیدن به هدف های توسعه هزاره سازمان ملل است. اما هنوز کوشش بسیاری باید به خرج داد تا دختران و زنان آسیب پذیری که از رسیدن به حق برخورداری از آموزش محروم هستند، بتوانند آموزش ببینند. ما باید ریشه این محرومیت ها را هدف قرار دهیم و از آسیب پذیرترین و محروم ترین زنان و دختران شروع کنیم."

آیا دختران و پسران از آموزش برابر برخوردارند؟

دختران، بیشترین سود را از تلاش های جهانی برای رسیدن به هدف جهانی "آموزش ابتدایی برای همه" به دست آورده اند. به ویژه تلاش هایی که از سال ۱۹۹۰ آغاز شده است. اکنون، دو سوم کشورهای جهان به برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی دست پیدا کرده اند. اما، دسترسی به آموزش دوران راهنمایی، برای دختران در بسیاری از مناطق جهان هنوز با مشکلاتی رو به روست. کشورهای پایین صحرای آفریقا و کشورهای منطقه جنوب و غرب آسیا بیشترین کمبودها را در این زمینه دارند. آمار نشان می دهد، گرایش دختران به موفقیت در تحصیل در دوره راهنمایی  بیشتر از پسرانی است که به این دوره راه پیدا می کنند. هدف جهانی آموزش برای همه، می کوشد تا سال ۲۰۱۵، همه کودکان و بزرگسالان در جهان از آموزش ابتدایی برخوردار باشند.

بر اساس آمارها، میزان مشارکت دختران در دوره دبیرستان، به ویژه در کشورهایی با درآمد بالا، رشد قابل توجهی داشته است. در این کشورها، تعداد دانش آموزان دختر بیشتر از پسران است. هرچند این مشارکت بیشتر دختران، لزوما به معنی یافتن فرصت های شغلی بهتر و درآمد بیشتر برای آن ها نیست.

هنریک ون در پل، مدیر موسسه آمار یونسکو، می گوید: "بین تساوی و برابری جنسیتی در آموزش تفاوت وجود دارد. ممکن است شمار دختران و پسرانی که در یک کلاس درس حاضر می شوند یکسان باشد، اما این به این معنی نیست که کیفیت و فرصت های آموزشی آن ها نیز با هم برابر است. آیا دختران و پسران به یک میزان برای ادامه تحصیل تشویق می شوند؟" او گفت که یونسکو در حال تلاش برای یافتن شاخص هایی است که بتواند کیفیت آموزش را از جنبه های مختلف، از جمله برابری جنسیتی بسنجد. 

Submitted by admin on