برنده گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی شد

نویسنده ۷۰ ساله اهل هلند، برنده امسال گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان شد.

گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان، جایزه یادبود آسترید لیندگرن است که هر سال به یک یا چند، پدیدآورنده، فرد یا نهاد کوشا در زمینه ادبیات کودک جهان اهدا می شود. برنده این جایزه، ۵ میلیون کرون سوئد دریافت می کند. این جایزه امسال به گاس کویجر، نویسنده هلندی رسیده است. او، موفق شده از میان ۱۸۴ نامزد از ۶۶ کشور جهان، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان را از آن خود کند.

گاس کویجر، تاکنون بیش از ۳۰ عنوان کتاب برای کودکان و به ویژه نوجوانان نوشته است. هیئت داوران جایزه آثار او را دارای پیام بردباری، درک متقابل و ذهن باز دانسته اند. داوران، کویجر را نویسنده ای توصیف کرده اند که همزمان به مسائل جامعه معاصر و پرسش های بزرگ بشریت می پردازد. 

برنده گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی شد

کویجر، تاکنون چندین جایزه ادبی را از آن خود کرده است. او دوبار جایزه ادبیات کودک آلمان، چهار بار بزرگ ترین جایزه ادبیات کودک هلند و جایزه های دیگری را نیز به دست آورده است. کتاب های این نویسنده، به ۱۰ زبان مانند انگلیسی، سوئدی، آلمانی، ایتالیایی و ژاپنی ترجمه شده است.

مراسم اهدای جایزه به این نویسنده در روز نهم فروردین در سالن کنسرت هال شهر استکهلم، پایتخت سوئد، برگزار شد. کویجر، هنگام دریافت جایزه گفت: "از این که چنین جایزه ای را دریافت می کنم بسیار خوشحالم و امیدوارم که بتواند تاثیر مثبتی بر روی ادبیات کودک هلند و همین طور کشورهای دیگر برجای بگذارد."

برنده گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی شد

امسال، دهمین سال اهدای جایزه آسترید لیندگرن نیز هست. این جایزه، از سال ۲۰۰۳، یک سال پس از درگذشت، آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی کتاب های کودکان از سوی دولت سوئد اهدا می شود. سال گذشته، شان تن، تصویرگر استرالیایی، برنده این جایزه شد. امسال از ایران، احمدرضا احمدی، مصطفی رحماندوست و موسسه پژوهشی کودکان دنیا نامزد دریافت جایزه شده بودند.

Submitted by admin on