ریشه های همه ما از رود فرهنگ ایران آب می خورد!

انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان، اردیبهشت امسال ده ساله شد. به همین مناسبت در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت،  مراسم جشنی در یکی از سالن های اجتماع شهر اصفهان برگزار شد که با استقبال مردم اصفهان روبه رو شد. 

جمع بزرگی از مردم اصفهان در کنار خانواده های عضو انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان و نهادهای همکار این انجمن در تهران در این مراسم شرکت کردند. مدیران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن از مهمانان این مراسم بودند. اما جشن ده سالگی انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان یک مهمان ویژه هم داشت. 

ریشه های همه ما از رود فرهنگ ایران آب می خورد

ثمینه باغچه بان، سرپرست پیشین آموزشگاه ناشنوایان تهران و دختر و ادامه دهنده راه جبار باغچه بان در پایه گذاری آموزش ناشنوایان در ایران، در این مراسم شرکت داشت. حضور ثمینه باغچه بان در این مراسم و در اصفهان مناسبت دیگری هم داشت. ۱۹ اردیبهشت زادروز جبار باغچه بان، بنیان گذار آموزش ناشنوایان و پیشگام آموزش پیش دبستانی در ایران است. به همین مناسبت و همزمان با سالگرد ده سالگی انجمن، نمایشگاهی در یادبود جبار باغچه بان از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و با همکاری انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان و انجمن دوست داران فردوسی برپا شد. 

ثمینه باغچه بان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نیز که در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار شد، شرکت کرد. در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "همزاد سیمرغ"، کودکان عضو انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان با همراهی مربیان خود، تکه هایی از خاطرات ثمین باغچه بان که در کتاب خاطراتی از پدرم چاپ شده اجرا کردند. 

هر دو مراسم بسیار صمیمی و در میان اشتیاق برگزار کنندگان و شرکت کنندگان برگزار شد و کودکان و نوجوانان نقش مهمی در اجرای هر دو مراسم داشتند. آغازگر مراسم سالگرد تاسیس انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان، شاهنامه خوانی کودکان عضو این انجمن بود. پس از این اجرا مریم زیدانی مربی این کودکان گزارشی از کلاس های شاهنامه خوانی کودکان ارائه کرد. در بخش دیگری از مراسم  نیز اعضای نوجوان انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان، قطعاتی از شاهنامه را به شکل گروهی خواندند که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت. 

ریشه های همه ما از رود فرهنگ ایران آب می خورد

سخنران های این مراسم نیز بر دو موضوع تمرکز داشتند. فعالیت های ده ساله انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان و خدمات و شخصیت جبار باغچه بان. نخستین سخنران، نهضت قریشی نژاد مسئول انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان بود. او گزارشی از فعالیت های ده ساله انجمن ارائه کرد. قریشی نژاد به فعالیت های گروه های کاری مختلف انجمن اشاره کرد و تاریخچه کوتاهی از فعالیت های  آن ها ارائه کرد. 

پس از آن، نفیسه نفیسی درباره شکل گیری و فعالیت های گروه پژوهش انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان گزارش داد. ثمینه باغچه بان سخنران بعدی این برنامه بود. او در آغاز به ستایش فعالیت های ترویج کتابخوانی در اصفهان پرداخت و گفت: " من این جا ماتم برده از فعالیت هایی که اسمش را می گذارید مردم نهاد که اسم بسیار خوبی هم هست. من در حیرتم از این فعالیت ها. هرچند که ما ایرانی هستیم و تمدنی داریم که از بین نمی رود. دهخدا می گوید گذشته را نمی توان تغییر داد این آینده است که می توانیم آن را بسازیم یا خراب کنیم. پس ما گذشته خود را داریم که ستون فقرات و پشت و پناه ماست.  با توجه به این شیوه تدریس شاهنامه در انجمن، من احساس می کنم که در این جامعه به طور کلی پرورش قوای فکری کودکان خیلی جدی گرفته شده است و من به شما تعظیم می کنم."

ریشه های همه ما از رود فرهنگ ایران آب می خورد

او سپس به خدمات پنجاه ساله پدرش به فرهنگ و آموزش و پرورش ایران اشاره کرد و گفت: "پدر من هفتاد رنگ است و من نمی دانم از کدام رنگش بگویم. او فعالیت های بسیاری در زمینه  آموزش و پرورش کودکستان، ناشنوایان، روش خواندن و نوشتن، خدمات اجتماعی مانند نمایشنامه ها و کتاب ها و ... . دارد. او در حدود هشتاد سال پیش برای کودکان نمایشنامه نوشته و آن ها را با کودکان بر روی صحنه اجرا کرده است. فعالیت های او در آن زمان بی نظیر بوده است. پدرم همیشه با من هست در شرایط  خیلی بد و در شرایط خیلی خوب مانند اکنون و از شما تشکر می کند که از کارهای او پشتیبانی می کنید."

ثمینه باغچه بان، سپس یکی از کتاب های جبار باغچه بان را که با تازگی و به کوشش او چاپ شده است، به حاضران معرفی کرد. این کتاب زندگی کودکان نام دارد و به بیان تجربه ها و طرح درس های باغچه بان در کودکستان می پردازد. به باور ثمینه باغچه بان این کتاب اکنون هم می تواند به عنوان کتاب درسی مرجع در کودکستان ها به کار رود. 

پس از خانم باغچه بان، زهره قایینی، سرپرست موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان سخنرانی کرد. او نخست به انجمن دوست داداران ادبیات کودک و نوجوان به خاطر تاسیس چنین نهادی تبریک گفت و ادامه داد: " به نظر می رسد که ده سالگی زمان مناسبی باشد برای ارزیابی بالندگی و پویایی یک نهاد. ده سال کار کردن در کنار هم، زمان کمی نیست. اما این ده سال در حقیقت برگرفته از چند ده سال یا نیم قرن فعالیت شورای کتاب کودک و استادانی مانند توران میرهادی است و کار آن ها نیز در پیوند است با کارکسانی مانند جبارباغچه بان که خود یک تنه یک نهاد شدند. 

بی مناسب نیست اگر بگویم ریشه های ما از یک رود آب می خورد. از رود فرهنگ ایران. که همواره سرشار از پویایی و بالندگی بوده است. نگاه کنید نام فردوسی را در کنار نام جبار باغچه بان و گرامی بداریم حضور ثمینه باغچه بان را در کنار خودمان. این ها تصادفی در کنار هم نیستند، بلکه رود فرهنگ و ریشه هایی است که ما را بهم پیوسته است. انجمن نیز با کار پیگیر و مستمر با همه سختی هایی که در این راه وجود دارد، توانسته است جریانی شود در رود بزرگ فرهنگ ایران."

ایوب موحدی پور، بنیان گذار خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن نیز پیام خانه کتابدار به مناسبت ده سالگی انجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان را برای حاضران خواند. رئیس کتابخانه های عمومی شهر اصفهان هم در سخنرانی کوتاهی همراهی خود باانجمن دوست داران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان را اعلام کرد. قصه گویی فرحناز علیزاده، پایان بخش برنامه های دهمین سالگرد تاسیس انجمن بود و سپس حاضران در برنامه، به سوی محل نمایشگاه "همزاد سیمرغ"، راهی شدند. 

ریشه های همه ما از رود فرهنگ ایران آب می خورد

در این نمایشگاه، که با حضور ثمینه باغچه بان و مسئولان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان افتتاح شد، عکس ها و پوسترهایی از فعالیت های باغچه بان و مسیر حرکت او از ایروان به تهران در کنار نمایش تعدادی از کتاب ها و دست نوشته های او به تماشا گذاشته شد. صحنه نمایش پیر و ترب، نوشته جبار باغچه بان، که برای نمایش با عروسک های خیمه شب بازی طراحی و ساخته شده است، نیز از بخش های جذاب این نمایشگاه برای کودکان و بزرگسالان بود. 

نمایشگاه همزاد سیمرغ، تا ۳۱ اردیبهشت برای بازدید مدرسه ها و مردم علاقه مند گشوده است. 

Submitted by admin on