توران میرهادی نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان توران میرهادی، یکی از بنیادگذاران شورای کتاب کودک  و از  اندیشه پردازان آموزش و پرورش نو ایران را برای دریافت جایزه جهانی استرید لیندگرن در سال ۲۰۱۳ از ایران نامزد کرده است.

توران میرهادی، یکی از بنیان گذاران  شورای کتاب کودک و استاد پیشکسوت ادبیات کودک در ایران است. او پیش از انقلاب به مدت ۲۵ سال سرپرست مدرسه تجربی فرهاد بود  و از سال ۵۸ تا کنون پروژه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را در شورای کتاب کودک سرپرستی می کند.

فعالیت های او در طول بیش از ۵۰ سال، دنیای ادبیات کودک و آموزش و پرورش در ایران را به سوی رشد و نوآوری هدایت کرد.  شکل گیری بسیاری از نهادهای فعال در زمینه ادبیات کودکان، آموزش و پرورش و حقوق کودکان در ایران تحت تاثیر کنش ها و  آموزش های شورای کتاب کودک امکان پذیر شد.

توران میرهادی نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، یکی از سه نهادی است که در ایران  اجازه معرفی نامزد برای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن را دارد. دو نهاد دیگر شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. 

شورای کتاب کودک امسال محمدعلی بنی اسدی، تصویرگر کتاب های کودکان را برای دریافت این جایزه معرفی کرده است. بنی اسدی، سال گذشته نیز در میان ۵ نامزد فینالیست برای دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن، معتبرترین جایزه ادبیات کودک جهان، قرار گرفت. 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز امسال احمدرضا احمدی، نویسنده، و فرشید مثقالی، تصویرگر، را برای دریافت جایزه لیندگرن معرفی کرده است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان است و هر سال به یک پدیدآورنده، فرد یا نهاد ترویج گر ادبیات کودک در جهان اهدا می شود. 

Submitted by admin on