درگذشت بیژن نعمتی شریف و تولد جایزه جهانی با نام و یادش

 یونیمای ایران تندیسی را با نام و یاد بیژن نعمتی شریف، به سه هنرمند برجسته تئاتر عروسکی جهان اهدا خواهد کرد. این جایزه، نخستین جایزه بین المللی تئاتر عروسکی ایران است.

نعمتی شریف که طراحی و ساخت عروسک‌های ۵۸ پروژه نمایشی و غیرنمایشی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صدا و سیما و... را در کارنامه فعالیت های خود دارد سه شنبه، ۲۴ مرداد ماه پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

نعمتی شریف دانش آموخته ی رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران بود و از سال ١٣۵۴ به همراه کامبیز صمیمی مفخم و اردشیر کشاورزی با مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان طراح و سازنده عروسک‌های نمایشی همکاری داشت.

از جمله نمایش هایی که نعمتی شریف طراحی و ساخت عروسک هایش را بر عهده داشت می توان به "بابابزرگ و ترب"، "کارگاه" (قسمت اول و قسمت دوم)، "مدرسة خرگوش‌ها"، "سفر سبزدرسبز"، "زاغچة کنجکاو" و "شش کلاغ و یک روباه" اشاره کرد. او طراحی صحنه ی نمایش هایی مانند "کچل کفترباز"، "چشم در برابر چشم"، "خرس کوچک"، "کوراوغلو" و ... را نیز بر عهده داشت. او همچنین با "مرکز سرگرمی‌های سازنده" و ساخت عروسک‌های محلی ایران، از روی طرح هایی که "پرویز کلانتری" برای این منظور تهیه کرده بود همکاری داشت. افزون بر این نعمتی هنرجویان بسیاری را در مجتمع دانشگاهی هنر، دانشگاه تهران، دانشکده تئاتر و سینما، دانشکده سوره و دانشگاه آزاد آموزش داد.

حمیدرضا اردلان، رئیس یونیمای ایران، به نقل از سایت ایران تئاتر درباره ی جایزه بیژن نعمتی شریف گفت که این جایزه هر سال به یک هنرمند برجسته ایرانی و دو هنرمند برجسته خارجی تئاتر عروسکی اهدا خواهد شد.

بهروز دارش، مجسمه ساز معاصر، طراح تندیس بیژن نعمتی شریف است. این تندیس یادآور زیگورات های کهن ایرانی است و می تواند حالت بالندگی را تداعی کند.

هیات داوران این جایزه دو ایرانی و سه خارجی هستند و در پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به انتخاب و داوری خواهند پرداخت که نتیجه این انتخاب در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام می شود.

اداره کل هنرهای نمایشی و خانه هنرمندان پشتیبان مادی این جایزه اند.

 

Submitted by editor3 on