در۱۴ مهر، روز جهانی معلم، " از آموزگاران طرفداری کنیم!"

"از آموزگاران طرفداری کنیم!". این شعاری است که یونسکو، دفتر علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل، برای روز جهانی معلم در سال ۲۰۱۲ در نظر گرفته است. 

روز جهانی معلم، که دو روز دیگر یعنی در روز ۵ اکتبر (۱۴ مهر)، به شکل جهانی گرامی داشته می شود. معلم هایی که به گفته یونسکو، روز به روز جایگاه بلند خود در گذشته های دور را از دست می دهند و از احترام و اعتبار کمتری برخوردار می شوند. یونسکو، در وب سایت خود طرفداری از آموزگاران را فراهم کردن آموزش کافی، رشد حرفه ای همیشگی و پاسداشت حقوق آن ها دانسته است. 

در۱۴ مهر، روز جهانی معلم،  از آموزگاران طرفداری کنیم

اما چرا آموزگاران در دنیای کنونی به جایگاه بالاتری نیاز دارند؟ پاسخ یونسکو این است: در بسیاری از کشورهای جهان، آموزگاری دارد جایگاه خود را از دست می دهد. براساس آمارها، هم اکنون به یک میلیون و هفتصد هزار آموزگار بیشتر برای رسیدن به هدف آموزش برای همه تا سال ۲۰۱۵ نیاز داریم. 

در۱۴ مهر، روز جهانی معلم،  از آموزگاران طرفداری کنیم

این در حالی است که بیش از پنج میلیون آموزگار نیز باید تا سال ۲۰۱۵ جایگزین شوند. بنابراین جهان به نزدیک به ۷ میلیون آموزگار جدید تا سال ۲۰۱۵ نیاز دارد تا بتواند به هدف فراهم کردن آموزش ابتدایی برای همه تا سال ۲۰۱۵ برسد. در کنار این نیاز، باید مدرسه ها را تشویق کرد تا آموزگاران کارآزموده و ماهر را به کار گیرند تا کیفیت آموزش نیز بهتر شود. به این ترتیب، همزمان با بیشتر کردن تعداد آموزگاران، باید کیفیت کار آموزگاری و برابری در آموزش معلمان را نیز بهبود بخشید. 

در۱۴ مهر، روز جهانی معلم،  از آموزگاران طرفداری کنیم

یونسکو، بر این باور است که باید تحصیل کردگان را به برگزیدن پیشه آموزگاری تشویق کرد تا به این ترتیب بتوان آموزگاری را به جایگاهی که شایسته آن است، رساند. آموزگار، یکی از فاکتورهای مهم برای ماندگاری کودکان در مدرسه و هم چنین برخورداری آن ها از آموزش با کیفیت است. آموزگار به کودکان تفکر انتقادی و همکاری با گروه را می آموزد. او می تواند کودکان را چنان مشتاق آموختن بارآورد که در هر شرایطی برای ادامه تحصیل خود بکوشند. 

به باور یونسکو، بالابردن جایگاه آموزگاران، به بالا بردن کیفیت زندگی در جامعه می انجامد. آموزگاران در ساختن آینده نقش بزرگی بر دوش دارند و باید از جایگاهی که شایسته مقام آن ها است برخوردار شوند. یونسکو، همه دولت ها و سازمان های دولتی و ملی را برای بهبود وضعیت زندگی و پرورش آموزگاران توانا فراخوانده است. 

کتابک، روز جهانی معلم را به همه آموزگاران نیک اندیش هم وطن تبریک می گوید!

Submitted by admin on