یادواره کودکان آذربایجان در انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد

سالن دکتر هنرمند بیمارستان آتیه روز دوشنبه دهم مهرماه میزبان جمعی از فعالان حقوق کودک و کوشندگان محلی در رسیدگی به کودکان آسیب دیده در زلزله آدزبایجان بود.

با گذشت بیشتر از دو ماه از حادثه تلخ زلزله آذربایجان، انجمن حمایت از حقوق کودکان جلسه ماهانه خود را به ارائه گزارش  عملکرد خود در روستاهای زلزله زده اختصاص داد. در این همایش بیش از  ۲۰۰ نفر شرکت داشتند و افرادی که در محل حضور داشتند و یا پشتیبانی برنامه های کمک رسانی  را به عهده داشتند از فعالیت های خود گزارش دادند. 

دکتر شیوا دولت آبادی روان شناش و رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان از اولین سخنرانان این جلسه بود که پس از  خیر مقدم گویی به حاضرین درباره مسئولیت همگانی افراد در برابر آسیب های شدید روانی ناشی از زمین لرزه  سخن گفت و بر توجه ویژه به کودکان آسیب دیده تاکید کرد.  

یادواره کودکان آذربایجان در انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد

در ادامه هریسی نژاد مدیر موسسه آفاق مهر، ساکن شهرستان هریس  از فعالیت ها و تجربه های خود درباره زمین لرزه آذربایجان سخن گفت. او که  ساعاتی پس از زلزله همراه با تیم کمک رسان در محل حاضر شده بود از خرابی ها و بهت مردم روستاها سخن گفت، از مادری که بر سر آوار ریخته شده بر روی فرزندش گریه کنان درخواست کمک می کرد و مطمئن بود پسر دوساله اش زنده است. با کمک گروه امداد رسان آواره ها برداشته شد و پسرک در حالی که در خواب نازی فرو رفته بود زنده و سالم از زیر آوار بیرون آورده شد. 

پخش فیلم مستندی از فعالیت های انجمن و کارگاه با من بخوان که توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار شده بود از دیگر برنامه های این همایش بود. 

دکتر عبادزاده جراح و متخصص قلب که از لحظه وقوع زلزله تا روز ۸ مهر در محل حضور داشته است، به بیان فعالیت ها و کمبودهای موجود در منطقه پرداخت. او که در آغاز به عنوان درمانگر در روستاها حضور داشت با کمک انجمن روان شناسی به فعالیت هایی مانند سیب درمانی (که به علت کمبود میوه در منطقه و نیاز جسمانی افراد به انواع ویتامین ها) و کمک های روان شناسانه به مردم زلزله زده پرداخت. به باور این پزشک، شاید وقوع این زلزله برای مردم شهرنشین خیلی اتفاق بدی نبوده باشد زیرا باعث شد که شهر نشینان نظری هم به این روستا ها و وضعیت معیشتی و آموزشی آن ها بیاندازند.   

یادواره کودکان آذربایجان در انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شد

از دیگر برنامه های این همایش می توان به گزارش عملکرد تعدادی از داوطبان انجمن از مناطق زلزله زده، اجرای موسیقی توسط استاد چنگیز مهدی پورنوازنده آذری، برگزاری نمایشگاهی از نقاشی های کودکان روستاها زلزله زده، خواندن نامه همدردی نوجوانان افغان مقیم تهران با کودکان آذربایجان، گزارش عملکرد انجمن روان شناسان توسط  دکتر عسکری و شعر خوانی فرشباف، دکتر ریاضی و موغائلی اشاره کرد.  

Submitted by admin on