نام توران میرهادی در میان نامزدان جایزه آسترید لیندگرن درنمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شد!

فهرست نامزدان دریافت جایزه جهانی یادبود آسترید لیندگرن برای سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این فهرست در جریان نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از ۱۹ تا ۲۳ مهر در فرانکفورت آلمان برپا بود اعلام شد.

امسال از ایران، شش نامزد برای دریافت جایزه معرفی شده اند. فرشید مثقالی و محمدعلی بنی اسدی، تصویرگر، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، نهاد پژوهشگر در زمینه کودکان، احمدرضا احمدی و مصطفی رحماندوست، نویسنده ادبیات کودک، از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نامزد شده اند. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز امسال توران میرهادی، از بنیان گذاران شورای کتاب کودک و یکی از کوشندگان تاثیرگذار در زمینه ادبیات کودک در ایران را نامزد دریافت این جایزه کرده است.

از میان نامزدان ایرانی، احمدرضا احمدی، مصطفی رحماندوست و موسسه پژوهشی کودکان دنیا در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد دریافت جایزه بودند. توران میرهادی نیز پیش از این در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ هم از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نامزد دریافت این جایزه شده بود. 

امسال، ۶۷ کشور، ۲۰۷ نامزد را برای دریافت این گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان معرفی کرده اند. به نقل از وب سایت رسمی این جایزه، شمار نامزدان امسال، بسیار بیشتر از تعداد آن ها در سال گذشته است. دست اندرکاران جایزه لیندگرن این افزایش قابل توجه را ناشی از علاقه کشورها به معرفی کوشندگان برتر خود در زمینه ادبیات کودک در سطح بین المللی دانسته اند. 

 نام توران میرهادی در میان نامزدان جایزه آسترید لیندگرن درنمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شد

نویسندگان، تصویرگران، قصه گویان و نهادها و افراد مروج ادبیات کودک که فعال و یا زنده باشند می توانند برای این جایزه نامزد شوند. نامزدهای هر کشور را نیز سازمان هایی که از سوی برگزار کنندگان جایزه برای این کار تایید شده باشند معرفی می کنند. 

در میان فهرست نامزدان امسال، به نام های مشهوری چون روبرتو اینوچنتی، تصویرگر مشهور ایتالیایی، اریک کارل، نویسنده و تصویرگر آمریکایی، آن پلوسکی و پیتر سیس نویسندگان آمریکایی به چشم می خورند. از کشور انگلستان نیز شمار زیادی از نام های مشهور ادبیات کودک این کشور مانند دیوید آلموند، برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال ۲۰۱۰، کوانتین بلیک، تصویرگر مشهور کتاب های رولد دال، بنیاد ترویج کتابخوانی بوک تراست، مایکل روزن، شاعر، مایکل مورپورگو و ایدن چمبرز نویسنده معرفی شده اند. 

جایزه آسترید لیندگرن، با جایزه نقدی ۵ میلیون کرون سوئد، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان است. این جایزه از سوی دولت سوئد، در یادبود آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب ادبیات کودک سوئد از سال ۲۰۰۳ به این سو هر سال اهدا شده است. 

Submitted by admin on