یادی از یاران

چهارشنبه ۲ اسفند ماه در شورای کتاب کودک مراسم یادبودی برای درگذشتگان شورای کتاب کودک برگزار شد.

این برنامه، گرامی‌داشت همه ی کسانی بود که که هر یک در پاره ای از زمان همراه شورای کتاب کودک بودند و در بالندگی آن نقش داشتند.

 در این برنامه کلیپ ها و سخنرانی های کوتاهی درباره ی ۱۰ تن از اعضای درگذشته شورا ترتیب داده شده بود. نخستین فردی که در این مراسم از او یاد شد محسن خمارلو بود که همسرش توران میرهادی بنا بر وصیت او نگارش فرهنگنامه ای برای کودکان ایران را آغاز کرد.

 در این برنامه از ایرج جهانشاهی، هوشنگ شریف زاده و محمود محمودی از ویراستاران فرهنگنامه هم یاد شد. ایران گرگین از سرویراستاران فرهنگنامه کودک و نوجوان درباره ی همکارش ایرج جهانشاهی صحبت کرد. شهناز خانلو از ویراستاران فرهنگنامه و همسر هوشنگ شریف زاده شعری سروده هوشنگ شریف زاده را برای حاضران خواند و حسین شیخ رضایی از نقش او در ترویج علم سخن گفت.

فرهاد حسن زاده درباره ی شکوه آریایی پور- کسی که برای نوجوانان كانون اصلاح و تربيت نشست های کتابخوانی برگزار می کرد - صحبت کرد. او متنی را که به مناسبت درگذشت آریایی پور نوشته بود برای حاضران خواند.

از منصوره راعی با خواندن بخشی از ترجمه ی منتشر نشده اش از غزل غزل های سلیمان یاد شد و فروغ الزمان جمالی خاطره ای از حضور جعفر پایور در شورای کتاب کودک نقل کرد و معصومه فروغ از نزدیکان خانواده ی پایور از عشق او به ایران و فرهنگ ایران صحبت کرد.

 معصومه سهراب مافی و عباس یمینی شریف از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و فخری پرنده شب، از کتابداران کتابخانه مرجع شورای کتاب کودک از دیگر یارانی بودند که از آن ها یاد شد.

در این مراسم نمایشگاهی از عکس های اعضا درگذشته شورا نیز برپا شده بود.

این برنامه دومین جشن از جشن‌های پنجاهمین سالگرد فعالیت شورای کتاب کودک بود که در کتابخانه مرجع شورای کتاب کودک برگزار شد.

 

Submitted by editor3 on