کودکان را به دیدن تئاتر ببریم تا ببینند، بشنوند، احساس کنند و بیاندیشند

۲۰ مارس برابر با ۲۹ اسفند از سال ۲۰۰۱  به نام "روز جهانی تئاتر کودکان و نوجوانان" نام گذاری شده است و دست اندرکاران تئاتر و نمایش کودک و نوجوان با اجرای برنامه های ویژه مانند اجرای نمایش، برگزاری سخنرانی، بر پا کردن نمایشگاه، منتشر کردن مقاله در روزنامه ها و مجله ها این روز را جشن می گیرند.

هدف اصلی از نام گذاری این روز به نام روز جهانی تئاتر کودک و نوجوان هم این است که توجه بخش گسترده ای از جامعه  را به هنر نمایش برای کودکان و نوجوانان جلب کنند.

مروز یک کودک را به دیدن یک نمایش ببرید" شعاری است که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ برای این روز برگزیده شده است؛ شعاری ساده با پیامی روشن و آشکار. این شعار فراخوانی است برای همه ی پدران و مادران و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و مربیان تا کودکان شان را در این روز و البته همه ی روزهای سال به تئاتر ببرند.

در این روز در سالن های نمایش پیام نوشته شده از سوی یکی از هنرمندان برجسته ی این عرصه خوانده می شود.

پیام امسال را مایکل مورپورگو نویسنده ی موفق ادبیات کودکان انگلستان نوشته است. او در پیامش تئاتر را یکی از قویترین ابزار برای بیان داستان معرفی کرده و آن را نتیجه ی همکاری داستان و انگاره (ایده)، بازیگران و دست اندرکاران پشت صحنه و مهم تر از همه تماشاگران نمایش عنوان کرده است.  او بر این باور است که این افراد همه با هم نمایش را می سازند و در طول اجرا آن را زندگی می کنند، همدیگر را  باور می کنند و با هم درگیر یک کشف خلاقانه می شوند.

ایوت هاردی، رئیس سازمان بین المللی اسیتژ، همچنین پیامی را به این مناسب منتشر و تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که نمایش در زندگی کودکان و نوجوانان چه جایگاه و ارزشی دارد.

با توجه به این که ۲۹ اسفند در ایران تعطیل است، مرکز ملی اسیتژ ایران ويژه برنامه ای را به این مناسبت و برای بزرگ‏داشت تئاتر کودک و نوجوان ايران از تاريخ ۱۰ تا ۱۲ تيرماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد کرد.

صدیقه حسن‌زاده مدیر مرکز ملی اسیتژ ایران نیز به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی را منتشر کرده‌ است که در خبرنامه بعدی اسیتژ بین‌الملل منعکس خواهد شد.

Submitted by editor3 on