مدرسه بدون آموزگار چیزی بیش از یک ساختمان نیست!

۲۱ تا ۲۷ آوریل (یکم تا هفتم اردیبهشت)، هفته جهانی اقدام برای آموزش است. هفته ای که در آن تلاش های جهانی برای دستیابی به هدف آموزش برای همه برجسته می شود. 

شعار امسال برای این هفته، "هر کودک به یک آموزگارنیاز دارد!" است.  این شعار به نقش پررنگ ومهم آموزگاران در رسیدن به هدف های جهانی می پردازد. برنامه های هفته جهانی آموزش، هر سال توسط کمپین جهانی آموزش که یک جنبش مردم نهاد بین المللی است، ترتیب داده می شود تا حق برخورداری از آموزش باکیفیت و برابر را برای همه انسان ها ترویج کند. 

یونسکو نیز هر سال با این جنبش جهانی همراه می شود و فعالیت هایی را در همین ارتباط ترتیب می دهد. پرداختن به آموزگاران و وضعیت شغلی آن ها از مهم ترین اولویت های یونسکو در زمینه بهبود وضعیت آموزش در جهان است. 

ایرینا بوکوا دبیرکل یونسکو در این ارتباط می گوید: "آموزگاران موثرترین و قدرتمندترین نیرو در ترویج دسترسی برابر به آموزش با کیفیت هستند. در حقیقت ما بدون یاری آموزگاران هرگز به هدف خود در راستای آموزش برای همه نخواهیم رسید."

مدرسه بدون آموزگار چیزی بیش از یک ساختمان نیست

آموزگاران در دنیای امروز با دشواری های بسیاری روبه رو هستند. از مقاومت کردن در برابر تبعیض های جنسیتی و روی پا نگه داشتن کلاس درس در شرایط جنگ و ناامنی گرفته تا مدیریت کلاس هایی با شمار بسیار زیاد دانش آموزان و تلاش برای ارتباط برقرار کردن با دانش آموزانی با فرهنگ ها و حتی گاه زبان های متفاوت. از مشکلات دیگر جهانی در این ارتباط روند رو به کاهش بودجه ها برای سرمایه گذاری در آموزش است. 

یونسکوهم اکنون در تلاش است تا قوانین جدیدی را در زمینه حمایت از آموزگاران و بهبود وضعیت کاری آن ها تهیه و ترویج کند تا به این ترتیب افراد بیشتری در جهان به این پیشه جذب شوند.   

جامعه جهانی امروز به بیش از ۸/۶ میلیون آموزگار جدید نیاز دارد تا دستیابی همه انسان ها به آموزش ابتدایی تا سال ۲۰۱۵ ممکن شود.

هدف جهانی آموزش برای همه (Education for all)، هدفی است که به مدیریت یونسکو ، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد به طور گسترده در جهان دنبال می شود و یونسکو امیدوار است تا سال ۲۰۱۵ میلادی همه مردم جهان به آموزش ابتدایی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

Submitted by admin on