ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

مراسم اهدای جایزه های نخستین مسابقه تصویرگری نامی در روز ۲۵ آوریل همزمان با گشایش ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک در جزیره نامی در کره جنوبی برگزار شد.

در این مسابقه ۵۴۰ تصویرگر از ۴۲ کشور شرکت کرده و ۶۱۹ اثر خود را به این مسابقه فرستاده بودند.

ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

 در این مراسم سونگ هی کیم از کره جنوبی جایزه بزرگ (Grand Prize) و نوشین صفاخو از ایران برای تصویرگری داستان های شاهنامه و سونیا دانوسکی از آلمان برای تصویرگری “Spring lane No.4” جایزه طلایی (Golden prize) نخستین دوره ی این مسابقه را دریافت کردند.

ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

برندگان جایزه سبز، هنرمندانی از کشورهای آرژانتین، روسیه، کره جنوبی و مالزی بودند. راشین خیریه و نازلی تحویلی از ایران برای کتاب های "اگر گربه ها چکمه می پوشیدند" و "بارون درخت نشین" ایتالو کالوینو به همراه تصویرگرانی از اسپانیا، سودان، ایتالیا، کره جنوبی، آمریکا، لهستان و اسرائیل جایزه ی ویژه ی امسال را دریافت کردند و رضا دالوند به خاطر تصویرگری کتاب "فیل خانم همسایه" جایزه ی تشویقی امسال را دریافت کرد.

ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

از میان معیارهای این مسابقه می توان به دارا بودن کیفیت بالای تصاویر شامل تکنیک اجرا و نیز میزان تاثیرگذاری المان ها هنری در ارتباط دیداری، میزان موفقیت تصاویر در روایت داستان، میزان در نظر گرفتن کودک به عنوان مخاطب اثر، قابلیت تفسیرپذیر بودن تصاویر و فراهم کردن لایه های مختلف برای تعامل با داستان، سادگی و روشنی در بیان و میزان نوآوری و خلاقیت در تصاویر اشاره کرد.

ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

رئیس گروه داوران جونکو یوکوتا، و داوران این مسابقه زهره قایینی از ایران، آناستازیا آرخیپوا از روسیه، یوسف اسماعیل از مالزی، راجر ملو از برزیل، بیونگ –هو هان و وی-سوک یئو از کشور کره در مراسم اهدای جوایز حضور داشتند.

یوکوتا در یادداشتی در کاتالوگ این مسابقه که در نمایشگاه کتاب بولونیا عرضه شد از راه اندازی جایزه ی بین المللی تصویرگری جزیره ی نامی به عنوان رخدادی مهم در دنیای کتاب های تصویری کودکان نام برده و آن را یک فرصت جدید برای بالا بردن سطح کتاب های تصویری کودکان می داند.

زهره قایینی از داوران این دوره از مسابقه نیز در یاداشتی در این کاتالوگ نوشته است: "تفاوت ها زیبایی و غنا به ارمغان می آورد. از کمیته برگزاری این مسابفقه متشکرم که این فرصت را برای نمایش تفاوت های فرهنگی در کتاب های تصویری به وجود آورده اند و دنیای کتاب کودک را رنگین تر کرده اند. وقتی تصویرگران از ملیت های مختلف فرهنگ خود را در تصویر های کتاب بازتاب می دهند، آن ها در واقع به کودکان این امکان را می دهند که به درک بهتری از فرهنگ های دیگر برسند و نسبت به فرهنگ های دیگر احترام و بردباری داشته باشند. ما به عنوان داوران این مسابقه بر روی معیارهایی همچون موثق بودن تصویرها و برخوردار بودن از تفاوت های فرهنگی پافشاری داشتیم."  

ششمین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نخستین مسابقه تصویرگری جزیره نامی

انجمن هنر نشر کره نخستین مسابقه تصویرگری کره جنوبی را به نام «مسابقه هنر نشر کره» در سال ۱۹۸۹ برگزار کرد. این مسابقه این امکان را برای تصویرگران مشتاق فراهم می‌کرد که توانایی‌هایشان را به نمایش بگذارند و ناشران نیز با استعدادهای جدید آشنا شوند. درخشش تصویرگران کره‌ای در کنگور نوما ژاپن سبب شد کتاب‌های تصویری و تصویرگران کره‌ای در برنامه‌هایی مانند جشنواره کتاب کودک بولونیا و دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا مورد توجه قرار بگیرند. در سال ۲۰۰۵ به مناسبت بزرگداشت دویست‌امین زادروز هانس کریستین اندرسن نخستین جشنواره کتاب کودک کره جنوبی به همراه نمایشگاهی از داستان‌های هانس کریستین اندرسن و تصاویر اصل این داستان‌ها در جزیره‌ی توریستی نامی برگزار شد. شعار این جشنواره «بیایید در حالی که در کنار کتاب‌ها بازی می‌کنیم آن‌ها را بخوریم» let’s eat and drink books while playing around the books بود. هدف این جشنواره نزدیک‌تر کردن کودکان با کتاب بود. در این جشنواره بیش از۶۰ کشور کتاب‌هایشان را به نمایش گذاشتند و در طی آن کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، نمایش‌ها و برنامه‌های قصه‌گویی گوناگونی اجرا شد که نتیجه‌ی آن افزایش علاقه به برگزاری جشنواره‌ی کتاب در همه‌ی نقاط کشور بود.
جشنواره بین‌المللی کتاب کودک نامی به طور رسمی در سال ۲۰۰۶ در کنگره دو سالانه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در چین معرفی شد. به این ترتیب این جشنواره به محلی برای تبادل دانش و تجربه بین نویسندگان و تصویرگران و کارشناسان ادبیات کودک بین المللی تبدیل شد. از سال ۲۰۰۹ جزیره‌ی نامی پشتیبانی مالی جایزه هانس کریستین اندرسن را بر عهده گرفته است. در۲۰۱۰ جشنواره کتاب کودک نامی با موضوع  «داستان های صلح» برگزار شد. آخرین پروژه‌ی جزیره نامی «مسابقه نامی» است که فرصتی است برای تصویرگران کتاب‌های تصویری برای به نمایش گذاشتن کارهایشان. این جایزه از اندیشه‌های مین بیونگ-دو بینانگذار جزیره‌ی نامی سرچشمه گرفته است. او از پشتیبانان هنرمندان از جمله نویسندگان کتاب کودک بود. این فستیوال تا ۳۱ می ادامه دارد.

Submitted by editor3 on