کودکان را با کتاب ها آشتی دهیم!

نخستین کنفرانس منطقه ای ادبیات کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا در شارجه پایتخت امارات متحده عربی در روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل (۱ و ۲ اردیبهشت) برگزار شد. 

در این کنفرانس، که با موضوع  "کودکان را با کتاب ها آشتی دهیم" نام داشت،  شرکت کنندگانی از کشورهای منطقه مانند فلسطین، لبنان ، عراق، سوریه ، اردن ، تونس، مصر، کویت و ایران به ارائه مقاله پرداختند. 

تمرکز این کنفرانس بر روی ترویج کتابخوانی در میان کودکان منطقه و به ویژه در کشورهای درگیر جنگ و نا آرامی بود. 

احمدرضا احمد خیرالدین، رئیس دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، پاتریشیا آلدانا رئیس پیشین این دفتر و لیز پیج هماهنگ کننده و مسئول پروژه های کودکان در بحران در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در این کنفرانس شرکت داشتند.

چهل سخنران از بیست کشور منطقه در به ارائه مقاله های خود پرداختند. کتابداران، نویسندگان، تصویرگران، قصه گویان، استادان دانشگاه و کارشناسان ادبیات کودکان سخنرانان این کنفرانس بودند. خواندن به عنوان یک عادت روزانه لذت بخش، ترویج کتابخوانی در مدرسه ها، کتاب برای کودکان معلول، گفت و گوی بین فرهنگی موضوع نشست های سخنرانی در این کنفرانس بودند. 

کودکان را با کتاب ها آشتی دهیم

در یکی از نشست های روز نخست این کنفرانس، "برنامه با من بخوان" از سوی زهره قایینی ، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان معرفی شد . در روز های دوم و سوم  از ایران  سحر ترهنده با موضوع چهره کودکان معلول در کتاب های تصویری و مهشید دولت و مرجان رفیعی با موضوع بررسی وضعیت نشر الکترونیک در ایران شرکت داشتند.  

در حاشیه این کنفرانس کارگاه های گوناگونی نیز برگزارشد که ایرانیان نیز نقش فعالی داشتند.  از جمله این کارگاه ها ، کارگاه کتابخوانی با کودکان بیمار بود که از سوی سحر ترهنده و حسین شیخ رضایی برگزارشد . همچنین علیرضا گلدوزیان نیز برای تصویرگران علاقمند کارگاه تصویرگری برگزار کرد.  

برگزار کننده این کنفرانس، شاخه ملی امارات متحده عربی در دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان بود. شاخه ملی امارات، در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است و از زمان تاسیس خود فعالیت های گسترده ای را برای ترویج کتابخوانی در منطقه آغاز کرده است. راه اندازی جایزه کتاب کودک اتصالات، که اکنون گران ترین جایزه ادبیات کودک در کشورهای عرب زبان است، تاسیس صندوق شارجه –IBBY، برای کمک مالی به پروژه های ترویج کتابخوانی در منطقه خاور میانه و برگزاری نخستین کنفرانس منطقه ای ادبیات کودک از فعالیت های این مرکز است. 

کلیدواژه:
Submitted by admin on