۲۶ اردیبهشت روز جهانی خانواده

پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ می)، روز جهانی خانواده است. یکپارچگی اجتماعی و پیوند بین نسل ها موضوعی است که برای روز جهانی خانواده در سال ۲۰۱۳ انتخاب شده است.

یکپارچگی اجتماعی و پیوند بین نسل ها موضوعی است که برای روز جهانی خانواده در سال ۲۰۱۳ انتخاب شده است. 

به باور کارشناسان، یکپارچگی یا وحدت اجتماعی، تا اندازه زیادی به پیوند بین نسل ها به طور ویژه در شبکه های خانوادگی بستگی پیدا می کند. اگر پیوند بین افراد خانواده ها و ارتباط بین کهن سالان و جوان تر ها محکم باشد، می توان جامعه ای یکپارچه و سالم ساخت. 

بر اساس پژوهش های جهانی انجام شده در ارتباط با وضعیت پیوندهای خانوادگی در جهان، روابط خانوادگی هنوز در بسیاری از کشورهای جهان استوار است. بر این اساس، در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای در حال توسعه، پدربزرگ و مادربزرگ ها در نگهداری نوه های شان سهیم هستند. همچنین، پدران و مادران میان سال یا کهن سال از نظر مالی از فرزندان جوان تر خود پشتیبانی می کنند. 

۲۶ اردیبهشت روز جهانی خانواده

گسترش بحران های اقتصادی و بیکاری در سطح جهان نیز سبب شده تا افراد مسن تر خانواده در فراهم کردن امکانات زندگی به جوان تر ها کمک کنند. برنامه ریزان اجتماعی در سطح جهانی، برآنند تا کهن سالان و بازنشستگان را از طریق فعالیت های بین نسلی، به تاثیرگذاری بیشتر در جامعه تشویق کنند. تا به این ترتیب، پیوستگی بین گروه های سنی و لایه های مختلف اجتماعی نیز تقویت شود.  

یکی از روش هایی که سیاست گذاران برای بیشتر کردن رابطه و تبادل تجربه ها بین نسل های مختلف پیشنهاد می کنند تصویب سیاست های تشویق کننده زندگی خانوادگی است. به این ترتیب که خانواده هایی که افراد آن در کنار یا در نزدیکی یکدیگر زندگی کنند و از یکدیگر پشتیبانی کنند، مالیات کمتری بپردازند یا امکانات بیشتری را دریافت کنند. 

مدرسه ها و مراکز آموزشی نیز تشویق می شوند تا افراد مسن را به انجام فعالیت های داوطلبانه در مدرسه دعوت کنند. مراکز آموزشی همچنین تشویق می شوند تا برنامه های آموزشی بین نسلی تدارک ببینند. در نظر گرفتن فعالیت های اجتماعی محلی مانند کمک به افراد کهن سال در کارهای روزمره شان در محل زندگی برای دانش آموزان دبیرستانی از دیگر پیشنهاد ها در این ارتباط است. 

برنامه ریزان اجتماعی در سطح جهان، امیدوارند تا با ترتیب دادن این سیاست ها، امکان مشارکت اجتماعی برای کهن سالان و همچنین کودکان هرچه بیشتر فراهم شود. روز جهانی خانواده از سال ۱۹۹۳ به شکل جهانی گرامی داشته می شود. 

Submitted by admin on