نویسنده خوانش پریش و تصویرگر نوظهور برجسته ترین جایزه ادبیات کودک انگلستان را از آن خود کردند

برندگان جایزه کارنگی و مدال کیت گرینوی سال ۲۰۱۳ معرفی شدند. سالی گاردنر با کتاب Maggot Moon مدال کارنگی ۲۰۱۳ را به خانه برد و لیوای پین فولد با دومین کتابش به نام "سگ سیاه" برنده مدال کیت گرینوی شد.

هر دو کتاب برنده امسال داستان غلبه و پیروزی بر ترس را روایت می کنند. Maggot Moon داستان پسری است که در برابر نظام دیکتاتوری ظالم حاکم برسرزمینش می ایستد. داستان سگ سیاه پین فولد هم داستان دختر کوچولویی است که با ترسش رو به رو می شود.

گروه داوران Maggot Moon را با واژه ها و عبارت هایی مانند "تیره"، "دهشتناک" و "بی پرده و منتقدانه" و"تصویری قدرتمند از یک ویران شهر"  توصیف می کنند. این داستان از زمان انتشارش توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. این کتاب جایزه ی Costa Book Awards را هم به دست آورده است؛ جایزه ای که به بهترین کتاب های عامه پسند و کتاب هایی که خواندن آن ها لذت بخش است اهدا می شود.

او خود بر این باور است که داستانش خواننده را به تفکر وا می دارد. او می گوید: من می خواستم داستانی درباره ی این که ما چگونه باید هوشیار باشیم و سوال بپرسیم و دروغ ها را نپذیریم بنویسم.

سالی گاردنر که در کودکی به سبب خوانش پریشی "غیرقابل آموزش" لقب گرفته بود در مراسم دریافت مدال خود از مشکل خوانش پریشی اش به عنوان یک "هدیه" نام برد و با کودکانی که خواندن و نوشتن برایشان دشوار است و کتابداران و آموزگارانی که به این کودکان کمک می کنند صحبت کرد. او گفت که بدون کتاب ها و بدون جانفشانی کتابداران من این جایزه را هرگز به دست نمی آوردم. من بر این باورم که آموزگاران و کتابداران باید بدون هر گونه محدودیت و چارچوبی آزاد باشند تا عشق به یادگیری را در کودکان نهادینه کنند.

کتاب سگ سیاه هم به سبب هماهنگی متن وتصویر و ارزش زیبایی شناسی تصاویر و پرداختن به جزئیات در آن ها و ایده ی هوشمندانه اش و همچنینن داستانی بدون تاریخ مصرف و تفکر برانگیز ستایش شده است.

پین فولد نویسنده و تصویرگر کتاب سگ سیاه هم در این مراسم از فرصت استفاده کرد تا اهمیت کتابخانه و کتابدار را یادآوری کند. او گفت که من همیشه از شوق خواندن و یادگیری که کتابداران در همه برمی انگیزند شگفت زده می شوم. قابلیت کتابخانه ها در فراهم کردن همه ی دانش و شوق یادگیری در یک جا نادیده گرفته می شود. من فکر می کنم که ما همه چیزهای زیادی در کتابخانه ها آموخته ایم.

 

Submitted by editor3 on