سیر تاریخی و تکامل کتاب های کودکان در نمایشگاه کتاب کودک نیویورک

کتابخانه عمومی نیویورک از تاریخ ۲۱ ژوئن نمایشگاهی با عنوان «چرا کتاب کودک مهم است؟» برگزار شده است و شیرهای مرمری سر در اصلی کتابخانه این بار نگهبان گنجینه ای بزرگ و پر زرق و برق از ۲۵۰ کتاب، آثار هنری، یادبود و دیگر منابع متنوع موجود در این کتابخانه هستند.

لئونارد مارکوس، مورخ کتاب‌های کودکان و گرداننده ی این نمایشگاه می‌گوید هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن علت ها و انگیزه ی نوشتن، تاریخ و سیر تکامل کتاب ها است. گردآوری این گنجینه ۱۸ ماه زمان برده است.این نمایشگاه نشان می دهد کتاب کودک چگونه در شناخت و درک دنیای کودکی نقش داشته و جامعه را در این زمینه آگاه کرده است.

طراحی چند بعدی نمایشگاه نشان دهنده محتوای تو در تو و هزار لایه ی کتاب‌های مهم ادبیات کودکان است، مانند اینستالیشنی از «آلیس در سرزمین عجایب» با گردنی متحرک، صفحه ای پوشیده از خزه که طرحی از یکی از وحشی های داستان موریس سنداک از آن بیرون آمده و نمونه ای از ماشین اسباب‌بازی میلو شخصیت داستان «باجه شهر خیالی» نورتن جاسپر.

در این نمایشگاه چاپ اول شمار زیادی از کتاب‌ها، یادگاری های ارزشمند و کتاب‌هایی که در قفسه ی کتاب هر کودکی می‌توان یافت در کنار هم دیده می شود. چیدمان این نمایشگاه از طنز خاصی نیز برخوردار است برای نمونه یک نسخه از «پوکی، توله سگ کوچک» به اندازه ی تابلوی مونالیزا محافظت شده، چون در گذشته کتاب‌های طلایی کوچک، به دلیل نداشتن اعتبار کافی از فهرست بسیاری از کتابخانه‌ها حذف می شدند.

برگزار کنندگان نمایشگاه برای درک بهتر آثار از سوی کودکان، ترکیبی از سیر زمانی ادبیات کودک و مفاهیم مورد نظر را کنار هم قرار داده و بازدیدی خلاق و پرجنب و جوش برای کودکان هماهنگ کرده اند. یک نمونه از ناشر خشکه مذهب انگلیسی که بیانگر این فلسفه است که کودکان به طور ذاتی گناهکارند، در تضاد کامل است با تصویرهایی از کتاب شعرهای بیگناهی ویلیام بلیک که در آن می گوید کودکان با روحی پاک آفریده شده اند، و نیز تصویر جان لاک و مفهوم روشنگری که در آن از توانایی‌های کودکان و لزوم پرورش آن‌ها سخن می گوید. این حس رمانتیک در آثار بسیاری از نویسندگان کودک امروزی مانند موریس سنداک و لوئیس کارول تأثیر گذاشته است. مانند این که سنداک به آنچه در جنگل می‌گذرد علاقمند است و به جای سرکوب وحشی گری آن را می‌پسندد.

سیر تاریخی راه های دسترسی کودکان به کتاب در این نمایشگاه نقش مهمی دارد. برخی از نخستین کتاب های کودکان مانند ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب بسیار شخصی و هدیه‌ای دست ساز بودند. ساخت کتابخانه‌های عمومی تآثیر به سزایی در دسترسی کودکان به کتاب داشته است. در یک عکس جالب نخستین کتاب‌دار لاتین نشان داده شده که برای گروهی از کودکان کتاب می خواند. در بخش های دیگری از نمایشگاه کتاب‌هایی با نوآوری در فرم، مفهوم و شکل نشان داده شده اند.

انگیزه ی اصلی‌ گرداننده ی این نمایشگاه یافتن ارتباطی معنادار بین کتاب‌های پاره شده ای دوران کودکی و شاخه‌های گسترده‌تری که در هنر و ادبیات وارد شده اند، است. این نمایشگاه به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.
 

Submitted by editor3 on