کودکان همچنان برای رفتن به مدرسه باید مبارزه کنند

کودکان در کشورهای درگیر جنگ از کمک های بین المللی برای آموزش بهره ی کمتری می برند.

هم اکنون۵٠٪ کودکان در کشورهای درگیر جنگ از آموزش محروم هستند که نسبت به سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است.
 پژوهش های گروه "آموزش برای همه" یونسکو نشان می دهد که با وجود آن که شمار کودکان محروم از مدرسه از ۶۰ میلیون نفر در سال ٢٠٠٨ به ۵٧ میلیون نفر در سال ٢٠١١ رسیده است، اما روند رشد میزان آموزش کودکان کشورهای گرفتار جنگ پایین است. اکنون یونسکو براساس این گزارش خواستار اقدام فوری برای فراهم کردن امکانات لازم برای آموزش به ۲۸.۵ میلیون کودک دبستانی است که در کشورهای گرفتار جنگ به مدرسه نمی روند. یکی از دلایل آن مهاجرت کردن است. طبق گزارش جدید کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ۱۵.۴ میلیون پناهنده - از سال ١٩٩٤ تا پایان سال ٢٠١٢ - از محل سکونت خود جابجا شده اند که ۴۶ ٪ آن ها کودکانند. همین امر سبب اختلال در فرایند یادگیری آن ها می شود و هرگز فرصت یادگیری را نخواند داشت و در طول زندگی دچار کاستی خواهند شد.

در گزارش یونسکو آمده است از ٢٨.۵ میلیون کودک دبستانی که در کشورهای گرفتار جنگ از مدرسه محروم اند، ١٢.۶ میلیون کودک در محدوده صحرای بزرگ آفریقا، ۵.٣ میلیون نفر در جنوب و غرب آسیا و ۴ میلیون در کشورهای عربی زندگی می کنند. نزدیک به ٩۵٪ از این کودکان در مناطق محروم و کشورهایی با درآمد پایین زندگی می کنند. دختران ۵۵ ٪ از این کودکان را تشکیل می دهند و بیشترین آسیب را می بینند زیرا بیشتر از پسرها قربانی تجاوزها و خشنونت های جنسی ناشی از جنگ و ستیزهای مسلحانه می شوند.

براساس گزارش جدید یونسکو در سال ٢٠١١  از ۶۹ میلیون نوجوانی که از رفتن به دبیرستان محروم شدند، ٢٠ میلیون در کشورهای گرفتار جنگ زندگی می کنند که ١١ میلیون آن را دختران تشکیل می دهند.

طبق گزارش آموزش برای همه با عنوان "بحران پنهان: جنگ مسلحانه و آموزش" بسیاری از کشورهای گرفتار جنگ در ترکیب کمک های بین المللی قرار نگرفته اند و به نظام های آموزشی آنها نه کمک های بشر دوستانه ی کوتاه مدت و نه بلندمدت می شود. این در حالی است که جامعه جهانی ۴٪ از کمک های بشردوستانه ی خود را به حوزه آموزش اختصاص داده است. این گزارش نشان می دهد که سهم کمک های بشردوستانه ای که به آموزش اختصاص داده شده بود از ٢٪ در سال ٢٠٠٩ به ۱.۴٪ در سال ٢٠١٢ رسیده است. این بودجه یک سوم مقدار لازم است و موجب کسر بودجه ٢٢١ میلیون دلار می شود.

 

Submitted by editor3 on