مهاجرت جوانان: رشد و توسعه را به جلو می راند

۱۲ آگوست برابر با ۲۱ مرداد روز بین المللی جوان نامیده شده است. براساس تعریف سازمان ملل افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال، جوان خوانده می شوند.

 از آن جایی که بیش از ۳۰٪ مهاجرین امروزی را جوانان تشکیل می‌دهند یونسکو عنوان «مهاجرت جوانان: رشد و توسعه را به جلو می راند» را برای روز بین المللی جوان سال ۲۰۱۳ انتخاب کرده است و راهکارهایی برای مشارکت هر چه بیشتر جوانان در این روز پیشنهاد کرده است.
تاکنون به مشکلاتی که جوانان در راه مهاجرت با آن ها رو به رو می شوند مانند تامین هزینه زندگی، فرصت های شغلی و .... بسیار کم پرداخته شده ‌است و نیاز است تا آگاهی‌های لازم در این زمینه و همچنین نقش سازمان های دست اندر کار که به وسیله ی جوانان اداره می شود، افزایش یابد.

مهاجرت جوانان رشد و توسعه را به جلو می راند

ایرینا بوکوا، مدیر کل یونسکو به این مناسبت چنین می گوید: یک سوم مهاجران را جوانان تشکیل می دهند. مهاجرت نقشه ی کلی جهان و ظاهر جامعه ی مدرن امروز را تغییر داده است. این امر از یک سو امکانات زیادی را برای گسترش مناسبات مردم،گفتمان های فرهنگی و رشد متقابل به وجود می آورد و از سوی دیگر محرومیت، فقر، استثمار و تبعیض را افزایش می دهد.
آگاهی روز افزون در زمینه ی این بخش از مهاجرت برای طراحی سیاست‌های عمومی که کاربرد و تأثیر بیشتری دارند، بسیار مهم است. ابزار جدید، شیوه های مشاوره، مشارکت و گفتمان را رشد داده‌اند و وقت آن است که همه با هم از آن‌ها استفاده کنیم.
افزایش مهاجرت در دنیای جهانی شده و به هم پیوسته ی امروزی، خواستار همکاری و همبستگی همه ی کشورهاست تا دسترسی به آموزش با کیفیت، مشارکت دموکراتیک و مهارت های مورد نیاز برای زندگی در یک جامعه چند فرهنگی را برای جمعیت شهرنشین و زندگی‌شان در کنار هم، امکان پذیر کند.
در این زمینه کنفرانس های محلی و منطقه ای مانند کنفرانس چنای هند برگزار شده و هشتمین مجمع جوانان که در ماه اکتبر برگزار می شود، به این موضوع می پردازد.
 جوانان برای حقوقشان به پا خواسته اند و این وظیفه ی ماست که ابزار این مبارزه را در اختیارشان قرار دهیم. مثال بارز آن مالایا یوسف زی است که برای آموزش دختران در کشورش مبارزه می کند.
جوانان برای داشتن زندگی بهتر و به دست آوردن حقوقشان، و از میان برداشتن فقر دست به مهاجرت می زنند. در این روز من از همه ی همکاران یونسکو و دولت ها می خواهم که با همکاری هم این انرژی عظیم را برای صلح، احترام به حقوق افراد و توسعه استفاده کنند.

به مناسبت این روز همچنین در سایت سازمان ملل فعالیت هایی پیشنهاد شده است و از جوانان خواسته شده تا با انجام این فعالیت ها در بزرگداشت این روز سهیم شوند:

  • با ایستگاه های رادیویی شهرتان تماس بگیرید و درخواست کنید که یک میزگرد ترتیب دهند و از افراد برجسته و مهاجرین جوان دعوت کنید
  • نشست و یا مناظره  ای برای بحث در مورد خطرات و مزایای مهاجرت جوانان ترتیب دهید
  • مناظره ی اینترنتی برای گرد هم آوردن افراد جوان و بازرگانان  و سهامداران سازماندهی کنید و درباره تجربه ی مهاجرت جوانان گفت وگو کنید
  • کنسرتی در راستای مهاجرت جوانان و توسعه و تبلیغ روز بین المللی جوان برگزار کنید
  • یک باجه ی اطلاعاتی در مدرسه یا دانشگاه موجود در شهر یا روستا خودتان درست کنید و درباره ی مسائل مربوط به مهاجرت اطلاع رسانی کنید
  • برای گرفتن مجوز برای برگزاری یک نمایشگاه هنری برای به تصویر کشیدن چالش های مهاجران جوان در فضای باز اقدام کنید  
  • با وزیر امور جوانان برای اطلاع رسانی در مورد چالش هایی که مهاجران جوان و جوانان در زندگی روزمره خود مواجه هستند نامه نگاری کنید و راه حل‌های عملی پیشنهاد کنید.
  • پیشنهادها و نظر خود را درباره ی بهبود شرایط جوانان با یونسکو به ایمیل youth@unesco.org بفرستید.

 
 

Submitted by editor3 on