جایزه های سوادآموزی یونسکو برای بنگلادش، ساحل عاج، هند و نامیبی

برنامه های سوادآموزی از بنگلادش، چاد، ساحل عاج، هند، و نامبییا جایزه سوادآموزی سال ۲۰۱۳ را از آن خود کردند.  

این جایزه ها شامل جایزه ی سوادآموزی کینگ سجونگ  از سوی جمهوری کره و  جایزه کنفوسیس برای سوادآموزی از سوی جمهوری خلق چین است. جایزه کینک سجونگ به برنامه هایی که برای مبارزه با بی سوادی به ویژه برنامه هایی که  به ترویج زبان مادری در کشورهای در حال توسعه توجه دارند تعلق می گیرد و جایزه کنفوسیس به برنامه هایی اعطا می شود که به روستاییان، جوانانی که به مدرسه نمی روند و به ویژه آموزش زنان و دختران توجه دارند.

برنامه ی سوادآموزی ملی وزارت رشد منابع انسانی هند و برنامه ی سوادآموزی زبان مادری در کشور چاد جایزه کینگ سجونگ را دریافت کردند. هدف برنامه سواد آموزی ملی وزارت رشد منابع انسانی هند دسترسی همه به سواد، اجرای برنامه های خارج از مدرسه برای جوانان، زنان و دختران و گروه های اقلیت و بومی است. این برنامه در ۲۵ ایالت هند به ۲۶ زبان اجرا می شود و هر ساله ‍پذیرای ۱۰ میلیون نفر است. در این برنامه آموزش پایه آموزش شغلی و سواد عملی ارايه می شود.

برنامه ی سوادآموزی زبان مادری از سوی موسسه ی ترویج زبان کشور چاد اجرا می شود. این برنامه از سال ۲۰۰۱ اجرا شده و ۲۶ زبان محلی را احیا کرده است. آموزش زبان، کارورزی ، ایجاد فعالیت های درآمدزا از جمله فعالیت های این مرکز است.

 

جایزه های سوادآموزی یونسکو برای بنگلادش، ساحل عاج، هند و نامیبی

هیات مدیره ی آموزش بزرگسالان وزارت آموزش و پرورش نامبییا جایزه سوادآموزی کنفوسیوس را از آن خود کرده است. برنامه ی این موسسه دولتی در ۱۳ منطقه نامبییا اجرا می شود و فرصت های آموزشی خارج از مدرسه برای جوانان، بی سوادان، زنان و مردان محروم به وجود آورده است.

برنامه ی داکا آهسانیا از بنگلادش هم جایزه سواد آموزی کنفسیوس را امسال دریافت می کند.. این سازمان غیردولتی روی کارهای ترویجی خصوصا آموزش، رشد منابع انسانی، بهداشت، مهارت های شغلی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی کار می کند.

سومین کشوری که امسال جایزه سوادآموزی کنفسیوس را می گیرد ساحل عاج است. سازمان «آگاهی برای زندگی بهتر» که یک سازمان غیردولتی است در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و هدفش احیای زبان های فرهنگی ساحل عاج است. برنامه های سواد آموزی این سازمان روی پیشرفت محلی و بومی، فن آوری اطلاعات و ارتباطات و جنسیت تمرکز می کند. آموزش زبان های ملی و محلی و نیز فرانسه را ایجاد کرده است. نام برنامه ی این موسسه «تو زبان مرا بیاموز، من زبان تو را، یکدیگر را درک می کنیم، فردا متعلق به ماست»است که هدفش تبلغ برای افزایش آگاهی عمومی و رشد و پیشرفت زبان و فرهنگ های بومی است.
 

Submitted by editor3 on