آرزوی ملاله زندگی در دنیایی است که همه حق دارند درس بخوانند

ملاله یوسف زی، برنده امسال جایزه صلح کودکان ۶ سپتامبر جایزه ی خود را از سازمان حقوق کودکان دریافت کرد.

ملاله یوسف زی نهمین برنده این جایزه است. این جایزه از سال ۲۰۰۵ هر ساله به کودکی تعلق می گیرد که در راه دفاع از حقوق کودکان مبارزه کرده است. او این جایزه را به خاطر مبارزه برای به دست آوردن حق آموزش دختران دریافت کرده است. این جایزه ۱۰۰ هزار یورویی توسط سازمان حقوق کودکان در راه ترویج تحصیل برای دختران در پاکستان صرف خواهد شد.

 آرزوی ملاله زندگی در دنیایی است که همه حق دارند درس بخوانند

براساس پژوهشی که این سازمان با همکاری دانشگاه لایدن انجام داده ۳۲ میلیون دختر در سراسر دنیا به تحصیل دسترسی ندارند. این مسئله ناشی از سه مشکل است: نخست نبود آگاهی فرهنگی از نقش دختران در خانواده، دوم هزینه تحصیل و سوم وجود خطراتی که در مسیر رفتن به مدرسه برای دختران وجود دارد و خطراتی که در خود مدرسه دختران را تهدید می کند.

دسترسی دختران به آموزش سبب افزایش سلامت عمومی جامعه، افزایش درآمد خانواده و فرصت های شغلی بهتر برای دختران، کاهش مرگ و میر مادر و کودک و مستحکم شدن پیوندهای خانوادگی و کاهش ازدواج کودکان می شود. پاکستان یکی از کشورهایی است که از این نظر در وضعیت بدی قرار دارد.

مارک دولارت، رئیس سازمان حقوق کودکان و بنیان گذار جایزه بین المللی صلح کودکان در مراسم اهدا جایزه گفت: ملاله الهام بخش بزرگسالان و کودکان است. همه در سراسر جهان از مبارزه او برای دسترسی دختران به آموزش آگاه هستند.

 آرزوی ملاله زندگی در دنیایی است که همه حق دارند درس بخوانند

او نشان داد که کودکان هم می توانند صدای خودشان را به گوش دیگران برسانند و می توانند جهان را به حرکت در آورند. ملاله حتی پس از مجروح شدن با گلوله مبارزه اش را ادامه داد.

 ملاله که در سال ۲۰۱۱ هم نامزد دریافت این جایزه شده بود در این مراسم گفت که این مسئله کمک کرد که توجه ها به سوی او جلب شود و مبارزه ملی و جهانی او برای آموزش آغاز شود.

برای ملاله برنده شدن جایزه صلح کودکان به معنای شناخته شدن تلاش های او برای دسترسی دختران در سراسر دنیا به آموزش و تحصیل است. دریافت این جایزه این امکان را برای او فراهم می کند تا پیامش را گسترش بیشتری دهد.

ملاله در سخنرانی که به مناسب دریافت این جایزه داشت گفت برای کودکان در هلند یا انگلستان یا در هرنقطه از اروپا یا امریکا تحصیل دختران یک امر بدیهی است و بخشی کاملا طبیعی از رشد هر کودکی است، دقیقا همان گونه ای که باید باشد. من می خواهم در دنیایی زندگی کنم که تحصیل حق مسلم همه ی افراد شمرده می شود.

Submitted by editor3 on