می‌خواهیم زبان گویای کودکانی باشیم که از تحصیل محروم‌اند!

بیانیه‌ی انجمن نویسندگان کودک ونوجوان به مناسبت بازگشایی مدارس

به نام پروردگار کودکی

«...روز طلوع خورشید
از جیب کودکان دبستانی
روزی که باغ سبز الفبا
روزی که مشق آب عمومی است!»

می‌خواهیم زبان گویای کودکانی باشیم که از تحصیل محروم‌اند

حقیقت آن است که ما در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این روزها بیش از پیش احساس وظیفه می‌کنیم تا زبان گویای کسانی باشیم که اگر از خواندن و نوشتن محروم باشند، سرشان به بازی‌های کودکانه‌شان گرم است و صدایشان درنمی‌آید!

و اگر درهای مدرسه‌شان به روی مجلات متنوع، نشریات خصوصی و دولتی و انواع و اقسام کتاب‌هایی که برایشان نوشته می‌شود بسته باشد، صدایشان درنمی‌آید!

اگر در آستانه‌ی سال تحصیلی باشند و هنوز وزارتخانه‌ای که مخصوص رسیدگی به امور آن‌هاست، وزیر نداشته باشد، حرفی نمی‌زنند و اعتراضی نمی‌کنند!

اگر مدام سیستم آموزشی‌شان عوض شود و با روش‌های ناآزموده تربیت شوند، آزار می‌بینند و حرفی نمی‌زنند.

اگر کتاب‌های درسی‌شان را دوست نداشته باشند، انتقادی نمی‌کنند.

اگر خدای ناکرده کلاسشان آتش بگیرد و پشت درهای بسته بسوزند، معصومانه ما را ترک می‌کنند و مسئولان را مجبور به استعفا نمی‌کنند!

می‌خواهیم زبان گویای کودکانی باشیم که از تحصیل محروم‌اند

اگر کتابخانه نداشته باشند، در خانه آزار ببینند، مجبور به کار کردن در خیابان‌ها باشند، معلمشان را دوست نداشته باشند، کسی به فکر پرورش مهارت‌هایشان در خواندن، نوشتن و سالم زندگی کردن نباشد، اگر آزار جنسی ببینند، به خاطر زبان و نژاد و رنگ پوستشان تحقیر شوند و نتوانند به زبانی که دوست دارند درس بخوانند، اگر حقوقشان نادیده گرفته شود و کسی به فکرشان نباشد، کار چندانی از دستشان برنمی‌آید و خاموش و آسیب‌دیده بزرگ می‌شوند و مسئولیت تمام این ندانم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌ها بر گردن ما باقی خواهد ماند!

آن‌ها به حق، مشغول بازی کردن و بزرگ شدن هستند و ما وظیفه داریم که به فکرشان باشیم!

ما نویسندگان، شاعران، مترجمان و روزنامه‌نگاران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همزمان با بازگشایی مدرسه‌ها- که امیدواریم با رعایت استانداردهای لازم ساخته شده باشند و سلامت و ایمنی بچه‌ها و بزرگ‌ترها را در نظر گرفته باشند- و آغاز به کار معلمان و مربیان دلسوز اعلام می‌کنیم که حاضریم برای رشد و تربیت این مخاطبان خاموش، با کتاب‌ها، نوشته‌ها و نشریاتمان به مدرسه‌ها برویم و همنشین بچه‌ها باشیم.

درهای مدرسه‌ها را به روی کتاب‌ها و مجله‌ها باز کنید و بگذارید که احساس هوایی بخورد!

انجمن نویسندگان کودک ونوجوان
مهرماه ۱۳۹۲

Submitted by admin on