نامزدهای جایزه یادبود استرید لیندگرن ۲۰۱۴ اعلام شد

روز جمعه نوزدهم مهر فهرست نامزدهای جایزه یادبود استرید لیندگرن ۲۰۱۴ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شد.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن در بزرگداشت نام و یاد این نویسنده بزرگ کودکان و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان، از سال ۲۰۰۲ هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر، قصه گو، مروج یا نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی اهدا می شود.

امسال در این فهرست ۲۳۸ نامزد از ۶۸ کشور دیده می شود. تعداد نامزدهای این فهرست در چند سال گذشته روند رو به رشدی دارد و نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. لری لمپرت رئیس گروه داوران فهرست سال ۲۰۱۴ را مدیون سازمان های نامزدکننده فعال می داند و می گوید: بسیاری از سازمان های نامزد کننده نه تنها نامزدهای خود را از میان هم میهنان خود بلکه از کشورهای دیگر هم پیشنهاد کرده اند که این نشان دهنده این است که سازمان های نامزدکننده از چشم انداز جهانی برخوردارند.

هر یک از این سازمان ها می توانند تا ۴ فرد یا نهاد را برای این فهرست پیشنهاد کنند دو فرد یا نهاد از کشور خودشان و دو فرد یا نهاد از کشورهای دیگر. امسال بیش از ۱۰۰ سازمان در سراسر جهان نامزدهای خود را از میان  نویسندگان، تصویرگران، قصه گوها و برنامه های ترویج کتابخوانی را اعلام کرده اند.  از ایران نیز توران میرهادی، احمدرضا احمدی، موسسه پروهشی کودکان دنیا، علی رضا گلدوزیان، فرشید مثقالی، محمدعلی بنی اسدی و مصطفی رحماندوست امسال معرفی شده اند.

لمپرت این فهرست را برای کسانی که به ادبیات کودکان و نوجوانان و برنامه های ترویج کتابخوانی علاقمند است بسیار سودمند دانست.

از این فهرست ۲۳۸ تایی تنها ۵۴ نامزد جدید به چشم می خورد. بقیه نامزدها سال های گذشته نیز به این فهرست راه یافته اند.

برنده جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۴، ۲۵ مارس اعلام خواهد شد و جایزه خود را ۲ ژوئن ۲۰۱۴ دریافت خواهد کرد.

برای دیدن این فهرست به سایت alma.se/en مراجعه کنید.

درباره جایزه یادبود آسترید لینگرن بیشتر بدانیم

 

Submitted by editor3 on