زنده باد کار جمعی و داوطلبانه برای کودکان

پنج شنبه، اول اسفند، انجمن حمایت از حقوق کودک جشن بیست امین سال بنیان گذاری خود را در موزه بهارستان برگزار کرد.

رخشان بنی اعتماد، پرویز کلانتری،، ستاره اسکندری، سارا بهارلو بازیگر کودک فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند، بهاره رهنما، هنگامه مفید، مصطفی رحماندوست، از مهمان های ویژه این برنامه بودند.

زنده باد کار جمعی و داوطلبانه برای کودکان

این جشن با سخنرانی شیوا دولت آبادی، رئیس هئیت مدیره انجمن آغاز شد. او از اندیشه ای که به شکل گیری این انجمن انجامید به عنوان ایده ای یاد کرد که تلاش های داوطلب را با پیمان جهانی حقوق کودک پیوند زد.

او گفت:‌ "براساس نامه انجمن می گوید نگاه به قوانین، تدوین و تغییر آن ها، نگاه به اجرا درست آن ها، نگاه به کیفیت اجرای آن ها، نگاه به ترویج حقوق کودک و مدلسازی برای اثربخشی آن در زندگی کودکان در وضعیت دشوار از اهداف این انجمن است. حق رشد، حق بقا حق خوب زیستن حق با هم زیستن خوب، حق سلامت تغذیه درمان رشد بالنده امنیت مصون ماندن از ملال های فقز جنگ ناآگاهی و بلایای طبیعی این ها حق هر انسانی است و بسیار فراتر از یک ماده قانونی است. در واقع یک تعهد برای زندگی انسان هاست. انجمن ها مهدهای خودشناسی دیگر شناسی و مشارکت هستند. من به سهم خودم بسیار از این انجمن آموخته ام. بنیان گذاری این انجمن را مدیون ایده ای هستیم که خانم مهدخت صنعتی بعد از تصویب پیمان نامه حقوق کودک مطرح کرد و به قول ویکتور هوگو هیچ چیز قوی تر از ایده ای نیست که وقت بیانش رسیده باشد. ایشان سعی کردند که پیمان حقوق کودک را به عنوان یک اصل برای نگاه کردن به زندگی کودکان مدنظر بگیریم."

زنده باد کار جمعی و داوطلبانه برای کودکان

دولت آبادی همچنین بخشی از نامه ی مهدخت صنعتی را خواند که به مناسبت بیستمین سال تاسیس برای اعضا انجمن فرستاده بود.

او در  بخشی از نامه اش نوشته بود: "سرمایه اصلی انجمن کار داوطلبانه عاشقانه و اعتقاد به این است که کار فرهنگی می تواند شرایط بهتری را برای کودکان - اول آن ها که بیشتر نیاز دارند و بعد همه کودکان – به وجود بیاورد. آنچه در دل این حرکت جوشیده است نگاه های نگران به وضعیت کودکان بوده است.

داوطلبانه موضوع و مسئله ای از جامعه را مطرح کردن و در حد توان درباره اش کار کردن در نهایت به نحوی هم به زندگی معنا می بخشد. رشد شخصیت اجتماعی انسان در فردگرایی امکان پذیر نیست. از نظر روان شناسی انسان خودش را در آینه دیگران می شناسد. رضایت مندی و شادی که در پیشبردن اهداف انسانی در جمع تجربه می شود کمتر در داشتن های فردی میسر است زنده باد کار جمعی و داوطلبانه، آن هم برای کودک.

دیگر سخنران این برنامه فرزانه طاهری، مسئول موزه کودکی و سرپرست کتابخانه تحقیقاتی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان بود که درباره پیشینه ی نهاد کودکی در ایران را صحبت کرد.

اجرای موسیقی و سرود، کاشت درخت آرزوها به مناسبت بیست سالگی انجمن، خواندن سوگندنامه تعهد بزرگسال به کودکی، دیدار از نمایشگاه نقاشی کودکان و موزه تاریخ کودکی از برنامه های دیگر بیستمین سالگرد تاسیس انجمن حقوق کودک بود.

Submitted by editor3 on