بانک کتاب کودک و پروژه آموزش جایگزین، برندگان امسال جایزه ی آساهی

جایزه ترویج خواندن آساهی که از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (ای بی بی وای ) بنیان گذاشته شده است و از سوی شرکت ژاپنی آساهی شیمبو پشتیبانی مالی می شود، امسال از میان ۱۴ پروژه نامزد این جایزه ، داوران جایزه را به دو پروژه بانک کتاب کودک از تورنتو کانادا و پروژه مطالعاتی آموزش جایگزین از آفریقای جنوبی (پریسا) اهدا کردند.

 بانك كتاب كودك برنده ي جايزه ي آساهي ۲۰۱۴ اعلام شد زیرا سامانه بسیار ساده ی بازیافت کتاب است که افزون بر رساندن کتاب به دست کودکان، به طور موثر از مهارت های کتابداران و آموزگاران بازنشسته استفاده می کند. احتمال قوت گرفتن و اجرا شدن این ایده در مکان های دیگر بسیار زیاد است.

بانك كتاب كودك در سال ۲۰۰۷ ميلادی با اين هدف در تورنتو تأسيس شد تا با احياي كتاب هاي كودك كاركرده و توزيع آن ها به طور رايگان در ميان كودكان نيازمند به سوادآموزي كودكان كمك كند. در منطقه اي كه بانك كتاب واقع شده است مردم  كم درآمد زندگی می كنند. افزون بر آن، اين محله خانه ی اوليه تازه واردين به كشور كانادا است. در محدوده ی دو كيلومتری بانك كتاب ۱۰۲ مليت زندگی می کنند. 

 بانک کتاب کودک و پروژه آموزش جایگزین، برندگان امسال جایزه ی آساهی

بانك كتاب به شكل يك كتابفروشي عمل مي كند، اما یک تفاوت عمده دارد، كتاب ها به شکلرايگان در اختيار كودكان قرار مي گيرد. هيچ گونه عضويت، ثبت نامي صورت نمي گيرد و كتاب ها قيمتي  ندارند. در هر بازديد،‌ كودكان اجازه دارند كتاب انتخاب كنند و يك كتاب با خود به خانه ببرند. آن ها تشويق مي شوند مرتب به بانك كتاب سر بزنند و كتابخانه ي خانگي براي خود درست كنند كه در نهايت موجب رشد فعاليت كتابخواني و عشق به خواندن در ميان كودكان مي شود.

پروژه دیگری که جایزه را از آن خود کرد پریسا، طرحی برای مطالعه ی آموزش جلایگزین در آفریقای جنوبی نام دارد.پریسا یک واحد مستقل برای رشد و پژوهش است که وابسته به دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهر کیپ تاون است. پریسا در سال 1992 تاسیس شد و از دل مبارزه با سامانه آموزش و پرورش نظام آپارتاید به وجود آمد. پریسا طرح های بسیاری در مورد توسعه آموزش دو زبانه و سواد دوگانه در  دوران کودکی دارد وافزون بر آن برای بالابردن جایگاه زبان آفریقایی در جامعه تلاش می کند. این طرح در سیاست گذاری زبان در آموزش، به ویژه در سیاست گذاری آموزش و پرورش و اجرای آن در سطوح ملی و استانی دولت نقش دارد و روی یادگیری زبان مادری بر پایه نظام دوزبانه تمرکز می کند و بهترین واژه ها را در اختیار کودکان قرار می دهد تا آموزگاران و کودکان بتوانند به زبانی که آن را درک می کنند با هم ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر، پریسا به جست وجو و تحقیق در مورد کاربرد تبلت ها در مواد خواندنی به زبان مادری در جامعه  و کلاس های چند ملیتی پرداخته است. این طرح اکنون به تحقیق و بررسی در مورد یافتن بهترین کارکرد تبلت ها می پردازد که موجب ایجاد انگیزه و پشتیبانی از لذت خواندن می شود.

فعالیت های پریسا با فلسفه ی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان است که به زبان مادری کودک ارج می نهد، همساز است . پژوهش آن ها در مورد استفاده از رسانه های جدید مانند  تبلت ها برنامه ای پژوهشی منحصر به فرد است که روی آموزش دو زبانه و سواد دوگانه در آموزش دوران کودکی تمرکز می کند.

این سومین باری است که یک موسسه در آفریقای جنوبی برنده ی جایزه ی ده هزار دلاری ترویج خواندن آساهی است. از آن جایی که امسال بیستمین سالگرد برچیده شدن سامانه آپارتاید است، این جایزه نقش مهمی در فعالیت های پریسا خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر به سایت های زیر مراجعه کنید: 

www.ibbycongress2014.org

www.childrensbookbank.com

www.praesa.org.za

 

 

Submitted by admin on