باربرو لیندگرن جایزه یادبود آسترید لیندگرن را دریافت کرد

عصر روز دوشنبه دوم ژوئن باربرو لیندگرن جایزه یادبود آسترید لیندگرن را در حضور جمعیت کثیر در سالن کنسرت استکهلم از دست ملکه ویکتوریا دریافت کرد.

در این میان، لنا آدلسون لیلجروث، وزیر فرهنگ، به پاس تلاش ها و موفقیت های این نویسنده از او قدردانی کرد.

«باربرو لیندگرن نویسنده ای خلاق، مبتکر و شجاع است او به خوانندگانش جرئت می بخشد و دنیا را آن چنان که هست نشان می دهد. تنهایی، شکست و مرگ هم بخشی از زندگی است. او سعی نمی کند از کودکان حمایت کند، در عوض، صداقت، سرشت و روراستی او به کودکان قدرت می بخشد تا در مورد حقایق دشوار زندگی شان فکر کنند و درباره ی آن ها حرف بزنند.»

باربرو لیندگرن نیز به اهمیت نقش آسترید لیندگرن در کارش اشاره کرد. زمانی که آسترید لیندگرن ریاست بخش کتاب های کودک Rabén & Sjögren را به عهده داشت، باربرو دست نوشته های اولیه اش را به آن جا می فرستاد. او در بخشی از سخنرانی خود می گوید:‌ «خیلی خوشحال هستم که همگی از این اتفاق (دریافت جایزه) بسیار خوشحال هستند، خیلی خوشحالم که کسی نمی گوید این جایزه حق او نبود.»

او می گوید: «آسترید سهم بزرگی در نویسنده شدن من دارد، من خیلی زود نوشتن را شروع کردم و نوشته هایم اصلا خوب نبود. برای همین، تلاش می کردم در نوشته هایم از نقاشی یا تصویر استفاده کنم. برای همین در هنر زودتر پیشرفت کردم و در مقطع متوسطه به Konstfack رفتم تا هنر بخوانم. پس از آن تصمیم گرفتم چند فصلی درباره ی کودکی ام بنویسم البته شخصیت آن را به شخصیت پسر تبدیل کردم و برای آسترید فرستادم. او در ‍پاسخ به من گفت همه نوشته های نویسنده های تازه کار رد می شود و هیچ دلیلی ندارد که آدم دلسرد شود! نامه ی او برایم بسیار باورنکردنی بود. او  در ‍پاسخ، نامه ی بلند بالایی برایم نوشت و در نامه اش به تمام جزییاتی که به درد یک نویسنده می خورد اشاره کرد. او گفت در داستان هایم نباید شخصیت اصلی زیاد داشته باشم. دو یا سه شخصیت زیاد است. او گفت نگذار همه ی اتفاق های داستان بد باشند. قسمت های خنده داری را که فکر می کنی فقط برای بزرگترها خوشایند است، حذف کن. نامه برای من مانند یک دانشگاه بود. نشستم و نوشتم. اسم شخصیت ام را ماتیاس گذاشتم چون همزمان بود با زمانی که فرزند اولم را باردار بودم و نامش را ماتیاس گذاشته بودم. آسترید نوشته ام را پذیرفت و آن نخستین کتابم بود.»

پس از سخنرانی باربرو لیندگرن، پسرهای او ترانه سرا هستند به صحنه آمدند و همراه آماندا برگمان ترانه ی ابرقهرمان را اجرا کردند.

هفته ی جایزه ی یادبود آسترید لیندگرن از تاریخ ۲۵ می آغاز شد. در طول این یک هفته باربرو لیندگرن، برنده ی جایزه یادبود آسترید لیندگرن ٢٠١۴، در برنامه های گوناگون حضور یافت تا با مردم، کودکان، رسانه ها و مروجان کتاب دیدار کند. از جمله برنامه های اجرا شده در این هفته بازدید از خانه ی آسترید لیندگرن در Vimmerby، خانه ی دوران کودکی و مدرسه ی این نویسنده ی بزرگ، دیدار با کودکان سوئدی، گفت و گو با هیئت داوران جایزه ی یادبود آسترید لیندگرن بود.

درباره ی باربرو لیندگرن بیشتر بدانیم

درباره جایزه یادبود آسترید لیندگرن بیشتر بدانیم
 

 

Submitted by editor3 on