نوشتن مهارتی است که باید آموزش داده شود!

سی و سومین نشست ترویج کتابخوانی و مهارت نوشتن با حضور شهین نعمت زاده زبانشناس و مدرس بازنشسته دانشگاه الزهرا و حسین حسینی نژاد، مدیر مسوول ماهنامه انشا و نویسندگی در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد.

شهین نعمت زاده، سخنران نخست به تعریف های مختلف از زبان از دیدگاه های مختلف پرداخت و پس از آن به طور ویژه به چهار مهارت زبانی اشاره کرد و سخن گفتن و گوش دادن را دو مهارت شفاهی و خواندن و نوشتن را دو مهارت کتبی دانست. او مهارت های کتبی یعنی خواندن و به ویژه نوشتن را نیازمند آموزش دانست و گفت که مهارت نوشتن مهارتی دشوار است که باید آموزش داده شود. او همچنین با ارائه طرحی به آسیب شناسی مهارت نوشتن پرداخت و دلیل اصلی آن را پرهیز از نوشتن و نگارش هراسی دانست زیرا بسیاری از افراد تصور می کنند نوشتن فی نفسه مشکل است. از طرفی دیگر او معتقد بود که شیوه ی آموزش نوشتن در مدرسه ها اشکال دارد و آموزگاران نمی توانند این مهارت را به بچه ها آموزش دهند. از سوی دیگر عدم توجه به گنجاندن موضوع های درست و منطقی در درس انشا را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد که در کلاس انشا به موضوع هایی پراکنده پرداخته می شود و هیچ ارزشیابی هم برای انشا وجود ندارد. در پایان پیشنهاد و مدلی برای تدریس انشا ارائه کرد به نام روش حل مسئله برای آموزش انشا به این معنا که موضوع انشا باید یک مسئله تلقی شود که باید حل شود و یک مجموعه سوال درباره ی موضوع مطرح شود و کودک با اطلاعاتی که جمع آوری می کند و مطالعه می کند انشا می نویسد و به این ترتیب به یک کتابخوانی هدفمند هم خواهد رسید.

حسین حسینی نژاد، سخنران دوم،‌ با ارائه ی نمونه هایی از میان انشاهای دانش آموزان به آسیب شناسی مهارت نوشتن در میان دانش آموزان پرداخت و بر این باور بود که این ضعف به آموزگاران باز می گردد زیرا آموزگار تجربه ای در نوشتن ندارد و نمی تواند آن را به دانش آموزانش منتقل کند. پس از آن به ویژگی های عام انشانویسی دانش آموزان پرداخت و از میان آن ها به مواردی چون انشاهای توصیفی و جنبه های احساسی انشاها، پایان اخلاقی اکثر آن ها، ‌استفاده ی بیش از حد از حرف ربط و نقطه و ویرگول، ‌استفاده بیش از حد از حرف که و ضمیرهای منفصل اشاره کرد. در پایان معتقد بود نوشتن از روی الگو توانایی دانش آموزان را بیشتر می کند و آوردن نمونه های خوب در کتاب های درسی به آن ها کمک خواهد کرد.

نشست های ترویج کتابخوانی دوشنبه آخر هر ماه در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

Submitted by editor3 on