خانه آذریزدی همچنان بلاتکلیف!

خانه ‌مهدی آذر یزدی هنوز بلاتکیف است. خانه‌ای که می‌توانست تبدیل به موزه شود، اکنون روز به روز به ویرانی نزدیک‌تر می‌شود. این خانه هنوز در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت نشده است.

به گفته ی حسین مسرت، پژوهشگر، اقدامات ثبت در فهرست آثار ملی این خانه به دلیل نبود همکاری از سوی مالک آن پیش نمی‌رود. خانه مهدی آذر یزدی با قیمتی بسیار بالاتر از عرف معمول خانه‌های یزد به فروش گذاشته شده است. به نظر می‌رسد که پسر خوانده آذر یزدی علاقه‌ای به صیانت از این خانه و تبدیل آن به موزه ندارد.

مهدی آذرخرمشاهی معروف به آذر یزدی در اسفند سال ١٣٠٠ شمسی در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. پدرش علی اکبر، فرزند رشید از تازه مسلمانان آن محله بود. آذر یزدی سواد خواندن و نوشتن را نزد پدرش آموخت.  به گفته خودش، هیچگاه به هیچ مدرسه ای نرفته است. تا جوانی به کار زراعت و بنایی در خرمشاه مشغول بود و پس از آن به کارگاه جوراب بافی آقا رضا سعیدی در بازار خان یزد رفت. سپس به تشویق آقای سعیدی، کتابفروشی یزد را در همان بازار به راه انداخت.

آذریزدی به شوق دیدن کتاب های جدید و پیوند با مرکز نشر و چاپ در ایران، در سال ١٣٢٣ شمسی به تهران کوچ کرد و بعد از مدتی که به عکاسی مشغول بود، در بنگاه های انتشاراتی گوناگون مانند امیر کبیر و اشرفی، به کار غلط گیری و تصحیح نمونه های چاپی می پرداخت. او تا حدود سال ١٣٧٠ که در تهران بود، به این کار می پرداخت. پس از آن به یزد آمد و تا پایان عمر دراین این شهر در خانه پدری اش در محله خرمشاه زندگی کرد.

 

برخی آذر یزدی را پدر ادبیات کودکان ایران می دانند. او از سال ۱۳۳۵ با نوشتن "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" کار نویسندگی خود را آغاز کرد. "قصه‌های ‌خوب‌ برای‌ بچه‌های‌ خوب" مجموعه‌ای از قصه‌های بازنویسی یا بازآفرینی شده از متون ادبی قدیم فارسی چون کلیله و دمنه،‌ مرزبان نامه، سند بادنامه، ‌سیاست نامه،‌ گلستان،‌ مثنوی و آثار عطار است. آذریزدی توانست با جلد سوم "قصه های خوب برای بچه های خوب" درسال ۱۳۴۵ از یونسکو لوح تقدیر دریافت کند و جلد چهارم و پنجم همین کتاب ازسوی شورای کتاب کودک در سال های ۱۳۴۵، ۱۳۴۶ به عنوان کتاب ویژه سال شناخته شد.

نگارش این مجموعه تجربه ای نو در کار بازنویسی از متون ادبیات کلاسیک یا کهن ایران برای کودکان بود. او دو دهه کار بازنویسی از این متون را ادامه داد و آن را به جایگاهی برجسته رساند.

"لبخند"، "گربه ناقلا"،"‌خاله سوسکه"،"قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن"، "مثنوی بچه‌های خوب"، "خاله قورباغه"، "گربه تنبل"، "شعر قند و عسل"، "لبخند"، "ب‍‍اف‍ن‍ده‌ د‌ان‍ن‍ده‌"، "پ‍ن‍ج‌ ‌اف‍س‍‍ان‍ه" و "خ‍ی‍ر و ش‍ر" از دیگر آثار اوست.

با گذشت سه سال از مرگ او هنوز بنای آرامگاه او ساخته نشده است.

 

Submitted by editor3 on