گزارش سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی

مراسم اختتامیه‌ی سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر روز یکم آذر در تالار مجتمع‌ فرهنگی‌هنری ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، این جشنواره‌ با اعلام اسامی ده برگزیده و خوانش بیانیه‌ی پایانی از سوی مجید درخشانی، آهنگساز و نوازنده و یکی از اعضای گروه داوری به کار خود پایان داد.

 رامبد جوان، فاطمه زمانی، یداله گودرزی و مهدی یوسفی، داوران دیگر این جشنواره در این بیانیه از دولت خواسته‌اند با حمایت از جریان کتاب‌خانه‌های خانگی، شروع‌کننده‌ی برخی جریان‌های فرهنگی باشد، چرا که دولت به دلیل در دست داشتن ابزار‌ها و بازوهای اجرایی در کنار بخش خصوصی و ناشران کتاب، می‌تواند با حمایت‌های مادی و معنوی برای گام‌ گذاشتن علاقه‌مندان بیش‌تری در این راه تلاش کند.

این گروه با قدردانی از انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به دلیل برپایی این رویداد فرهنگی، از کسانی که بی‌هیچ انتطاری در کشور در اندیشه‌ی گسترش فرهنگ‌ و تشنه‌ی آگاهی‌بخشی به دوستان و نزدیکان خود‌ هستند نیز تجلیل کرده است.

به اعتقاد گروه داوری ضرورت راه‌اندازی دوره‌های آموزش کتاب‌داری برای برپاکنندگان کتاب‌خانه‌های خانگی، تمرکز بر افزایش اعضای فعال و پرانرژی به منظور غنی‌تر کردن بار فرهنگی این کتاب‌خانه‌ها، تشویق کسانی که نمی‌گذارند کتاب‌ها بی‌مصرف بمانند یا صدمه‌ای ببینند و رهبری آنان از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان همچنین حضور ماهیانه‌ی پدید‌آورندگان و دست‌اندرکاران تولید کتاب در کتاب‌خانه‌های خانگی و شرکت در جلسه‌های داستان‌خوانی یا شعرخوانی می‌تواند باعث شود تا جشنواره گام‌های محکم‌تری را برای گسترش کتاب‌خوانی در جامعه بردارد.

مهم‌ترین بخش این بیانیه پیشنهاد داوران به دست‌اندرکاران جشنواره بود که از دوره‌ی آینده معیار تازه‌ای را به این رویداد اضافه کنند و آن ایجاد بخش ویژه‌ای در هر کتاب‌خانه‌ی خانگی برای کلاس اولی‌ها و کلاس دومی‌ها و عضوگیری از آنان است تا این‌که همگان بدانند که باید از‌‌ همان کودکی به دانش‌آموزان یاد بدهیم که تنها به مدرسه بسنده نکنند و بیاموزند که تکالیف مدرسه، وظیفه‌‌شان است، اما کتاب، عشق و معیار درست‌تری برای میزان تاثیرگذاری یک شخص یا کتاب‌خانه بر افراد است.

دبیر جشنواره‌ی کتاب‌خانه‌های خانگی در آیین پایانی این جشنواره که در آن علاوه بر نویسندگان و هنرمندان کشور، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی، دبیر بیست‌و‌دومین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایرانی، احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و فریدون عموزاده‌ خلیلی، رییس هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حضور داشتند، به ارائه‌ی گزارشی از روند برپایی این رویداد پرداخت و گفت: با توجه به زمان محدودی که در اختیار داشتیم تا یکی دو روز آخر مهلت تعیین‌شده، داشتیم ناامید می‌شدیم، ولی از آن جا که مردم ما دقیقه‌ی نودی هستند، با ۵۶ شرکت‌کننده روبه‌رو شدیم که از نظر ما دست‌کم ۵۶۰۰ نفر و۵۶ هزار جلد کتاب محسوب می‌شوند.

عزت‌الله الوندی اضافه کرد: تلاش کردیم داوری جشنواره را تنها به حوزه‌ی ادبیات محدود نکنیم و با ایجاد فضای رقابتی فرصتی را برای شناختن راه‌های رسیدن به مسیر آگاهی فراهم آوریم. کسانی که کتاب‌خانه‌های خانگی را راه‌اندازی می‌کنند افرادی هستند که در اطراف ما حضور دارند اما گاهی نمی‌بینیمشان.

سخنرانی صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، عموزاده خلیلی، رییس هیئت‌مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شاهنامه‌خوانی پریسا سیمین‌مهر و پخش نماهنگی از کتاب‌خانه‌ی فاطمه‌ها در ده‌کهان کهنوج کرمان از دیگر بخش‌های این آیین بود.

در پایان، اسامی برگزیدگان جشنواره از سوی گیتی خامنه، مجری برنامه خوانده شد و هدایایی شامل جایزه‌ی نقدی و تندیس به آن‌ها اهدا شد. ضمن این‌که اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به عنوان حامی این جشنواره ۱۰۰ جلد کتاب نیز به هریک از برگزیدگان اهدا خواهد کرد.

بر همین اساس این گزارش هیئت داوران جوایز خود را به این شرح اهدا کرد:

  • دایرکنندگان کتاب‌خانه‌ی فاطمه‌ها (فاطمه میرشکاری فاطمه جعفری و فاطمه شجاعی‌پور) و فرزاد میرشکاری، بانی کتاب‌خانه از ده‌کهان کهنوج در استان کرمان، با ۱۰هزار جلد کتاب و ۲۰۰ عضو فعال
  • رحیم میکاییل‌پور، برای کتاب‌خانه‌ی‌ دان اولدوز (ستاره‌ی صبح)، با ٢٧٠٠ جلد کتاب و ۳۱۱ عضو فعال،
  • حجت‌الاسلام عمادالدین رضایی همدانی از روستای اکنلوی شهرستان کبودر آهنگ در استان همدان با ۲۵هزار جلد کتاب و ۴هزار عضو فعال
  • شهین دهقانی، بانی کتاب‌خانه‌ی مشارکتی خورشید کتاب از تهران با ۴۰۰ جلد کتاب و ۲۵۰ عضو فعال

همچنین حجت‌اله حسن‌زاده از خرم‌آباد با ٢٠٠٠ و ۶۴۵ جلد کتاب و ۵۱ عضو فعال، عقیل زروک، بانی کتاب‌خانه‌ی نیما از محمودآباد در استان مازندران با ١٠٠٠ جلد کتاب و ۹۰ عضو فعال، عارفه‌ی صفری، دختر ۱۳ ساله‌ی آزادشهری از استان گلستان، دارنده‌ی کتاب‌خانه‌ی عارفه با ٢٠٠٠ جلد کتاب و ۱۰۰ عضو فعال، علی‌رضا ابراهیم‌آبادی با ٢٠٠٠ جلد کتاب و ۱۰۰ عضو فعال، بتول مجیدیان طالقانی با ٢٤٠٠ جلد کتاب و ۱۷ عضو فعال، علی امامی، دارنده‌ی کتاب‌خانه‌ی هنر و کودک از نورآباد در استان لرستان با ۹۰۰ جلد کتاب و ۱۸۵ عضو فعال به عنوان دیگر برگزیدگان جشنواره جوایز خود را دریافت کردند.

سومین جشنواره‌ی کتاب‌خانه های خانگی و مجتمع‌های مسکونی که از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و با حمایت اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برپا شده بود، روز اول آذر به کار خود در تهران پایان داد.

اولین جشنواره کتابخانه های خانگی در سال ١٣٨١ از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که دبیر آن آقای فرهاد حسن‌زاده بودند با ١۵٠ شرکت کننده. دومین جشنواره سال ١٣٨۶- ١٣٨٧ برگزار شد و دبیر آن آقای علی خاکبازان بودند.

 

Submitted by editor3 on