نشست بررسی کتاب بدایه‌التعلیم میرزا حسن رشدیه در سرای اهل قلم

سرای ایرانشناسی با همکاری سرای اهل قلم به مناسبت هفتادمین سال درگذشت حسن رشدیه، آغازگر تاسیس مدارس عمومی در ایران نشستی با عنوان «میرزا حسن رشدیه و بدایه‌التعلیم» برگزار می‌کند.

در این نشست که سه‌شنبه ١٨ آذر  برگزار می‌شود نصرالله صالحی، پژوهشگر تاریخ، حسن حضرتی، استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران و محسن جعفری‌مذهب، عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حضور دارند و به بحث و گفت‌وگو در این باره می‌پردازند.

میرزا حسن تبریزی (۱۲۳۰ تبریز - ۱۳۲۳ قم) مشهور به رُشدیه از پیشقدمان نهضت فرهنگی ایران در سده قبل بود. وی نخستین بنیانگذار مدرسه های نو در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود، او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیده‌اند.

حاجی میرزا حسن رشدیه با توصیه و مشورت پدرش که از روحانیان بود تصمیم گرفت به جای رفتن به نجف و خواندن درس طلبگی روانه استانبول و مصر و بیروت شود و آموزگاری نوین را یاد بگیرد.

رشدیه گذشته از اداره مدرسه و همراهی با مشروطه‌طلبان به کار نویسندگی و تألیف نیز مشغول بود. در هفدهم ربیع‌الاول سال ١٣٢٣ ه.ق کتاب تحت عنوان کفایه التعلیم درباره شیوه تدریس و اداره مدارس ابتدایی از وی منتشر شد. این کتاب ضمیمه‌ای تحت عنوان «تنبیه التعلیم یا ارشاد الطالبین» داشت.

کتاب کفایه التعلیم با استقبال مردم روبه‌رو شد به گونه‌ای در مدتی کوتاه سه هزار نسخه چاپ شده به فروش رفت و رشدیه پنج هزار نسخه دیگر از آن کتاب را در همان سال به چاپ رساند.

از دیگر آثار رشدیه می‌توان از وطن دیلی (زبان وطن) تاریخ شفاهی (برای سال اول)، شرعیات ابتدایی (برای سال اول و دوم)، جغرافی شفاهی (کتاب معلم) بدایه التعلیم، نهایه التعلیم، تربیت البنات، تأدیب البنات، اخلاق (۶ جلد برای شش کلاس دبستان) ، اصول عقاید (برای دبیرستان)، تبصره الصبیان (حساب ذهنی کودکان دبستان-کلاس چهارم) اصول عقاید یا اتحاد بشر و مرآت الحق نام برد. (٧)

زمان: سه شنبه ١٨ آذر ساعت ١۶ تا ١٨

مکان: سرای اهل قلم ، خیابان انقلاب، فلسطین جنوبی، کوجه خواجه نصیر، شماره دو

 

Submitted by editor3 on