کودک آزاری معضلی در هزارتوی سنت و قانون

۱۲۳ شماره تلفن امداد کودکان

بدرفتاری با کودکان پدیده ای ب اپیامدهای متعدد است که دل نگرانی ها از پدیده کودک آزاری بهزیستی را به راه اندازی خط تلفن ۱۲۳ برای یاری اجتماعی کودکان هدایت کردکه این مقوله در همدان نیز به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار مهر، کودک آزاری پدیده ای یکنواخت و همگن نیست و این موضوع اشکال متفاوتی دارد و دارای انگیزه ها، علت شناسی و مفاهیم متفاوتی است که برای شناخت دقیق این معضل طبقه بندی آن ضروری به نظر می رسد.

از آنجا که یکی از مهم ترین دوران های زندگی هر انسانی دوران کودکی است، بررسی این دوران به عنوان برآیند زندگی آتی او می تواند چشم اندازی از جامعه را در اختیار قراردهد تا بتوان بر اساس آن، اقدام به برنامه ریزی و کاهش آسیب های اجتماعی کرد.

بر اساس ماده ۱۹ پیمان نامه حقوق کودک، دولتهای عضو باید تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورند تا از کودکان دربرابر تمام اشکال خشونت جسمی، روانی، آزار یا سواستفاده، بی توجهی یا سهل انگاری، بد رفتاری یا بهره کشی از جمله سو استفاده جنسی در حین مراقبت والدین یا والد، سرپرست یا سرپرستان قانونی یا هر شخص دیگری که مسئولیت مراقبت از کودک را به عهده دارد، حمایت کند

قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال قانون جامع و کاملی نیست

یک وکیل دادگستری در خصوص قانون حمایت از کودکان با بیان اینکه قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال قانون جامع و کاملی نبوده و همین امر عاملی بر افزایش کودک آزاری در جامعه می‌شود، اظهار داشت: قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال قانون جامع و کاملی نبوده و همین امر عاملی برای افزایش کودک آزاری در جامعه می‌شود.

کودک آزاری معضلی در هزارتوی سنت و قانون

اکبر ترکاشوند عنوان کرد: در سال ۸۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد که در این قانون تمامی اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام نرسیده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود، ممنوع است.

وی کودک آزاری را نوعی جنایت علیه مظلوم ترین انسان ها دانست که هیچ نوع قدرت دفاعی از خود ندارد.

یک جامعه شناس نیز با بیان اینکه فرزندان انسان امانت های الهی هستند که در اختیار والدین قرار می گیرند تا با معیارهای اسلامی پرورش پیدا کرده و به صورت انسان های وارسته تحویل جامعه داده شوند، گفت: پدران و مادران در پیشگاه خداوند وظیفه خطیری بر عهده دارند و کوتاهی در پرورش آنها نوعی خیانت به امانت های الهی است.

مریم امامی با بیان اینکه کودک آزاری ثمره کمبود مهر مادری و پدری است و آن محصول شیوه زندگی ماشینی امروز است، گفت: پدران و مادرانی که در بیرون از منزل مشغول به کار هستند و تربیت فرزندان بر دوش مهدکودک است کمتر به فرزندان خود مهر می ورزند.

وی گفت: آنهایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کودکان ارتباط دارند وبرای اصلاح رفتار و تعیین خط سیر زندگی آنان کوشش می کنند یعنی پدر و مادر معلم و گردانندگان مراکز نگهداری همواره باید دو نکته اصلی مسئولیت اجتماعی و فردی را در نظر داشته باشند و با رعایت آن وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

وی گفت: کودکانی که به طور دایم در معرض خشونت و کودک آزاری قرار می‌گیرند، احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه و یا بزهکارانه در آنها نسبت به کسانی که خشونت را تجربه نمی‌کنند و یا کمتر در معرض آن هستند، بیشتر است

نمی‌توان گفت کودک آزاری در خانواده‌های تحصیل کرده و یا با وضعیت اقتصادی مناسب، اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان گفت کودک آزاری در خانواده‌های تحصیل کرده و یا با وضعیت اقتصادی مناسب، اتفاق نمی‌افتد ادامه داد: منزوی بودن افراد خانواده، بارداری ناخواسته، کودکان نامشروع یا با جنسیت غیر دلخواه، فرهنگ‌ها و قومیت‌هایی که داشتن فرزند دختر را خوشایند نمی‌دانند از جمله دیگر عوامل دخیل در تشدید احتمال کودک آزاری هستند.

کودک آزاری معضلی در هزارتوی سنت و قانون

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی دنیا مسئله کودک آزاری است، گفت: رسانه ها باید در زمینه کودک آزاری حساس شده و آموزش های پیش گیری از این معضل را در دستور کار خود قرار دهد.

اکبر سوری با اشاره به اینکه کودکان یکی از بزرگترین سرمایه های اجتماعی هر کشور و امانت های الهی هستند، افزود: والدین باید با معیارهای انسانی، اجتماعی، اخلاقی، الهی و غیره کودکان را به کمال برسانند.

وی با بیان اینکه پرورش و تربیت کودکان کار بسیار با ارزشی است، اظهار داشت: به منظور ارتقا سلامت جامعه باید بسیج همگانی در کشور وجود داشته باشد .

وی با تاکید براینکه کودک آزاری یکی از معضلات اصلی دنیا است که باید تدابیر لازم برای جلوگیری از این کار اندیشده شود، ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز این مشکل وجود دارد و براساس آمار جهانی بهداشت سالانه ۴۰ میلیون کودک در سراسر دنیا مورد آزارهای جسمی، جنسی، عاطفی، روانی، بی توجهی و سایر خشونت ها قرار می گیرند.

متاسفانه در ایران آمار دقیقی از کودک آزاری وجود ندارد

وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران آمار دقیقی از کودک آزاری وجود ندارد، گفت: کودک آزاری آثار مخربی در روح و زندگی کودک ایجاد می کند.

وی یادآور شد: یکی از مسائل عمده در این زمینه آشنایی با اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۲۳ است .

سوری در ادامه گفت: کودکانی که مورد آزار و اذیت، خشونت، تبعیض و غیره قرار می گیرند باید با تدابیر لازم مشکلات آنها رفع شود چرا که کودکانی که مورد کودک آزاری قرار می گیرند منزوی شده و مشکلات عدیده ای برای آنها به وجود می آید.

وی خواستار ایجاد و توسعه مراکز حمایتی از کودکان به ویژه کودکان آزار دیده توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان وهمچنین رفع موانع قانونی مداخله به هنگام، به ویژه توسط اورژانس اجتماعی شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در این زمینه با بیان اینکه انسان ها هرچه به سمت تکنولوژی حرکت می کنند در حق یکدیگر زشت ترین فجایع را مرتکب می شوند، گفت: یکی از بدترین گناهانی که انسان ها مرتکب می شوند مسئله کودک آزاری است.

کودک آزاری معضلی در هزارتوی سنت و قانون

آیت الله غیاث الدین طه محمدی با اشاره به اینکه رعایت حقوق دیگران فقط مختص انسان ها نیست، افزود: تمام موجودات جهان از گیاهان گرفته تا جانوران دارای حقوقی در این دنیا هستند که نباید به ناحق آن را نادیده گرفت چرا که خداوند هیچ موجودی را بیهوده خلق نکرده است.

وی با بیان اینکه بشر قرن ۲۱ از قافله انسانیت عقب افتاده است، اظهار داشت: کشورهای غربی از حقوق حیوانات دفاع می کنند اما دریغ از اینکه چقدر از انسان ها در سراسر دنیا از گرسنگی و جنگ می میرند و صدایی از کسی در نمی آید.

کودک تازه متولد شده نیز محبت را متوجه می شود

آیت الله محمدی با تاکید براینکه کودک تازه متولد شده نیز محبت را متوجه می شود، افزود: دست نوازش بر سر کودک یتیم کشیدن به اندازه موههای سرآن یتیم ثواب دارد و بی توجهی به کودکان نادانی و جهالت است.

وی با بیان اینکه در دنیای متمدن امروز کودک آزاری و کودک کشی رواج یافته است، یادآور شد: در جنگ اخیر غزه بیش از ۶۰۰ کودک بی گناه کشته شدند و صدایی از کسی شنیئه نشد.

آیت الله محمدی به سقط جنین نیز اشاره و تاکید کرد: نخستین دادگاهی که در روز قیامت برپا می شود دادگاه سقط جنین است و تمام پدر و مادر هایی که از روی هوا و هوس اقدام به سقط کرده اند به معصیت بزرگی دچار می شوند.

با این تفاسیر پرواضح است که با توجه به اهمیت و نقشی که دوران کودکی در رشد و نمو طبیعی، روانی و اجتماعی فرد دارد، باید همه کسانی که به نحوی با کودکان سر و کار دارند با مسایل آنان و حقوقشان آشنا باشند و به آن عمل کنندکه تحقق این امر بدون همکاری نهادهای دولتی و مشارکت فعال افراد امکان پذیر نخواهد بود

Submitted by editor3 on