رقابت شهرها در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران

در طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران؛ شهرهای کوچک و بزرگ می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند و طرح‌های خلاقانه و ابتکاری برای ترویج کتاب و کتابخوانی را برای شهر خود ارایه دهند. داوری طرح‌ها هم براساس خلاقیت است نه گستردگی طرح‌ها.

عضو کمیته برنامه‌ریزی طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از امکان رقابت جداگانه برای همه شهرها در این طرح خبر داد و گفت: اعضای کمیته برنامه‌ریزی تصمیم گرفتند امکان ارسال جداگانه طرح‌ها را برای هر شهر فراهم کنند.

به گزارش ایلنا؛ ابوالقاسم مقیمی عراقی؛ طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران افزود: این مساله کمک می‌کند هر شهر بتواند به صورت مستقیم طرح‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کند.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اغلب دیده شده شهرهای کوچک طرح‌های خلاقانه‌ای دارند و در تدوین و ارسال این طرح‌ها سریع‌تر عمل می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به پیشینه بین‌المللی و ملی این طرح گفت: پیشینه بین‌المللی طرح پایتخت کتاب در کشورمان به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ برمی‌گردد که اگرچه در این دو سال توانستیم تا مرحله‌ای پیش برویم، اما درنهایت نتوانستیم تهران را به‌عنوان پایتخت کتاب جهان به ثبت برسانیم. پیشینه داخلی آن هم طرحی است که نهاد کتابخانه‌ها و شورای فرهنگ عمومی در نهضت مطالعه مفید و با عنوان شهر کتاب به راه انداختند و هدف آن هم توسعه کتاب و کتابخوانی در شهرهای کوچک و رشد و توسعه در صنعت نشر بوده است.

ابوالقاسم مقیمی عراقی به جریان انداختن دوباره این حرکت را با اجرای طرح پایتخت کتاب ایران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاق خوبی دانست و در خصوص مزایای این طرح گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران این است که شهرهای کوچکی هم که توان مالی اجرایی و زیرساختی لارم را ندارند؛ می‌توانند در رقابت با شهرهای بزرگ شرکت کنند چراکه ملاک اصلی ما طرح‌های خلاقانه و ابتکاری برای ترویج کتاب و کتابخوانی است و نه لزوما گستردگی طرح‌ها.

وی متناسب بودن طرح‌ها با نیازهای محلی و ارزش‌های ملی هر منطقه را از دیگر ویژگی‌های این طرح برشمرد و افزود: با اجرای این طرح بسیاری از مناطقی که از فرهنگ‌های بومی برخوردارند، می‌توانند طرح‌های متفاوتی عرضه کنند که براساس مدل زندگی آنها شکل گرفته باشد که این موضوع به تقویت خرده فرهنگ‌ها نیز کمک می‌کند.

مقیمی عراقی افزود: برای همه قشرهای مختلف از کودک و نوجوان تا بزرگسالان، طلاب، دانشجویان و... در این طرح جایگاهی درنظر گرفته شده است و همه می‌توانند با طرح‌های خلاقانه خود در تمام سطوح آن شرکت کنند.

به گفته او؛ درحال حاضر طرح‌های خوبی نیز در شهرهای مختلف درحال اجراست و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان مرجع اصلی ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت‌های گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده است.

Submitted by editor3 on