بیشترین قربانیان سوانح رانندگی چه کسانی هستند؟

تیتر:
بیشترین قربانیان سوانح رانندگی چه کسانی هستند؟

 مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه بیشترین قربانیان سوانح رانندگی زنان، کودکان و سالمندان هستند، گفت: بی‌قراری، اضطراب و افسردگی و در نتیجه عدم تمرکز هنگام رانندگی عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، منطقه مرکزی، بهروز رفیعی در همایش توسعه و ارتقاء فرهنگ ترافیک که با حضور آسیب‌دیدگان حوادث رانندگی در سالن اجتماعات کوثر اراک تشکیل شد، روانشناسی ترافیک را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین قربانیان سوانح رانندگی زنان، کودکان و سالمندان هستند، افزود: تا سال ٢٠٢٠ سومین علت مرگ‌ومیر انسان‌ها در جهان بشری سوانح رانندگی خواهد بود که خود، عامل اصلی معلولیت‌ها است.

وی بیان کرد: زمانی در رانندگی موفق هستیم که از آرامش روحی و روانی و اعصاب راحت برخوردار باشیم. بی‌قراری، اضطراب و افسردگی و در نتیجه عدم تمرکز هنگام رانندگی عامل اصلی تصادفات رانندگی هستند.

رفیعی با اشاره به این نکته که در حقوق شهروندی باید حریم اجتماعی را رعایت کرد، گفت: رانندگی یک پدیده دارای حریم اجتماعی است و پدیده‌های اجتماعی مسئولیت اجتماعی دارند و باید قوانین اجتماعی حاکم بر سلامت و حقوق مردم را رعایت کرد.

مدیرکل بهزیستی در ادامه تصریح کرد: احساس خودنمایی، میل به برتری و احساس مالکیت در برخی رانندگان باعث می‌شود آنها از قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی کنند.

وی سه عامل اصلی که در این سوانح نقش دارند را خطای انسانی، خطای فنی و خطای جاده‌ای دانست و اظهار کرد: در خطای انسانی هر اشتباهی صورت بگیرد چه عمدی باشد و چه سهوی، ریشه در اعصاب و روان فرد دارد.

رفیعی افزود: برخی افراد غرور کاذب دارند و ارزشی برای سلامتی مردم قائل نیستند و برخی دیگر نیز تصور می‌کنند چون مالک ماشین هستند، مالک معبر و جاده نیز هستند که این تفکرات مشکلاتی در جاده‌ها ایجاد می‌کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: هرگز نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه و هندزفری استفاده کرد، چراکه باعث عدم تمرکز در فرد می‌شود. هرچند قوانین استفاده از تکنولوژی‌های جدید در قانون راهنمایی و رانندگی گنجانده نشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار تصادفات ناشی از خواب‌آلودگی در ساعات بین چهار الی هفت صبح روی می‌دهد، اضافه کرد: رانندگان جوان به طور معمول تحریک‌پذیری بالایی دارند و در صورت مصرف موادمخدر، فرمان از مغز به درستی صادر نمی‌شود و باعث ایجاد فجایع انسانی می‌شود.

وی افزود: رانندگی در شب باید به حداقل برسد چراکه در شب دید انسان به یک ششم کاهش می‌یابد.

رفیعی، تصور ناشناس بودن در شهری دیگر را عامل دیگری برای توجه نکردن به چراغ قرمز و قوانین راهنمایی و رانندگی عنوان کرد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه در هنگام رانندگی باید از انجام حرکاتی که می‌تواند برداشت توهین‌آمیزی داشته باشد، باید جداً‌ خودداری کرد، اظهار کرد: باید توجه کنیم آستانه صبر و بردباری و گذشت را در رانندگی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه از پلیس راهنمایی و رانندگی انتظار می‌رود برخورد قاطعانه‌ای با متخلفین داشته باشد، پیشنهاد داد از تمام متقاضیان گواهینامه رانندگی تست روانشناسی گرفته شود تا از لحاظ سلامت روانی معاینه شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور اراک نیز در این همایش گفت: تصادفات به گونه‌ای پیش می‌رود که در کشور به دومین عامل مرگ‌ومیر تبدیل شده است و هرساله جان ده‌ها هزار نفر را می‌گیرد.

بیگ‌وند خاطرنشان کرد: سال ٨٣ با ٣٢ هزار کشته در جاده‌ها و ٢٧٠ هزار مجروح مقام اول را از این لحاظ در دنیا کسب کردیم و در حال حاضر این رقم به ١٨ هزار کشته در سال و ٣٠٠ هزار مجروح رسیده که هنوز نگران کننده است.

وی در مقایسه‌ی کشته‌های جاده‌ای با کشته‌های سوانح هوایی گفت: هرهفته به اندازه یک هواپیمای ٣٠٠ نفره در جاده‌ها تلفات انسانی به بار می آید.

بیگ‌لو با تأکید بر این سخن امام راحل که تخلفات از قوانین راهنمایی و رانندگی شرعاً حرام است، تصریح کرد: از این نظر باید مانند اصول دین به درجه اعتقادی برسیم.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این همایش، کودکان مهدهای کودک اراک به قرائت قرآن، اجرای نمایش و سرود پرداختند و از همیاران پلیس‌، معلولین نمونه و رانندگان نمونه در ترافیک با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

در پایان، دکتر غریبی از جامعه پزشکان با تأکید بر آموزش فرهنگ ترافیک به دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی، اقدامات اولیه درباره نحوه برخورد با این سوانح و اقدامات اولیه در تروما را شرح داد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۵
Submitted by editor3 on