شورای کتاب کودک نامزدهای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ٢٠١۶ آعلام کرد

تیتر:
شورای کتاب کودک نامزدهای دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ٢٠١۶ آعلام کرد

شورای کتاب کودک هوشنگ مرادی کرمانی را در بخش نویسندگی و پژمان رحیمی‌زاده را در بخش تصویرگری نامزد دربافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن ٢٠١۶ کرد.

هوشنگ مرادی کرمانی که برای سومین بار برای دریافت این جایزه معرفی می شود از نویسندگان سرشناس ادبیات کودک ایران است. او در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک به سبب «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فردش» نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

او همچنین در سال ۱۹۹۲ میلادی از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه ی هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی داوران تشویق شد. از دیگر افتخارات او می توان به دریافت جایزه ی مارتینی، نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین، اشاره کرد. نام او در شمار چهره های ماندگار ثبت شده است.

از آثار او می توان به قصه های مجید، چکمه، داستان آن حفره، مشت بر پوست، تنور، مهمان مامان، مربای شیرین، لبخند انار، مثل ماه شب چهارده، نه تر و نه خشک، شما که غریبه نیستید، نازبالش و فیلم نامه های کاکلی، تیک تاک، کیسه برنج و نمایشنامه های کبوتر توی کوزه، پهلوان و جراح، ماموریت اشاره کرد.

داستان های او به زبان های گوناگون از جمله فرانسوی، انگلیسی، عربی، ترکی استانبولی، هندی و ... ترجمه شده اند و از روی برخی از آن ها همچون حفره، چکمه، مهمان مامان و مثل ماه شب چهارده فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شده است.

پژمان‌ رحیمی زاده نیز بیش از ۶۵ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان تصویرگری کرده است. قدرت در روایتگری تصاویر، تلاش در خلق آثار با استفاده از نمادها و نشانه‌های فرهنگ ایرانی، تلاش در هماهنگی میان گونه متون با سبک و شیوه تصویرگری به شکلی هنرمندانه، برخوردی خلاقانه در بازنمایی متن‌ با تکنیک‌های جذاب، و طراحی‌ها و ترکیب‌بندی‌های قدرتمند، رسیدن به سبک تصویرگری شخصی که قابل بازشناسی است از ویژگی های آثار اوست. پژمان رحیمی‌زاده همچنین به عنوان نامزد ایرانی بخش تصویرگری جایزه ی جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۶ برگزیده شده است.

جایزه ی آلما جایزه‌ای ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران بلکه به قصه گویان، مروجان و نهادهای فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج خواندن نیز تعلق می‌گیرد. این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا سازمان مروج و فعال در حوزه کودکان، صرف نظر از زبان و ملیت آن ها اعطا می شود. جایزه نقدی آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، گران ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می کند و هیئت داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می شوند. در حال حاضر در ایران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشى تاریخ ادبیات کودکان سازمان‌هایی هستند که می توانند برای این جایزه نامزدهای ایرانی را معرفی کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
شورای کتاب کودک
تاریخ:
۹۴/۴/۲۰
Submitted by editor3 on