با کودکان تان گفت و گو کنید

تیتر:
با کودکان تان گفت و گو کنید

پاسخ به پرسش‌های کودکان درباره‌ی خواهر و برادر جدیدشان یا پرسش هخای علمی همانند چرا آسمان آبی است یا چند ستاره در آسمان است برای پدرها و مادرها چالش برانگیز است اما پژوهشی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد کودکانی که بسیار پرسش‌گرند و پیوسته جمله‌های خود را با واژه های پرسشی «چرا» آغاز می کنند هنگامی که وارد مدرسه می‌شوند آماده ی یادگیری و خواندن بیشتری هستند.

کیت فریمن درمانگر زبان و گفتار می‌گوید: ‌«مطالعات نشان‌ می‌دهد که اگر کودکان در سن پنج‌سالگی مهارت‌های زبانی قوی نداشته باشند هنگامی که مدرسه را آغاز می‌کنند در خواندن مشکل خواهند داشت و  همسالان خود عقب می‌مانند. بنابر این مهم است که بزرگسالان با کودکان گفت و گو کنند تا مهارت‌های زبانی آن‌ها را پرورش دهند و برای ورود به مدرسه آماده شوند."
موسسه بوک‌تراست که در زمینه ی ترویج خواندن در میان کودکان فعالیت می کند برنامه های ویژه ای برای تشویق خانواده به گفت و گو با کودک برگزار می کند. یکی از برنامه های این موسسه برنامه ی بوک استارت است. این برنامه والدین را تشویق می‌کند از هنگام تولد برای کودکان خود کتاب بخوانند و با فرزند خود ارتباط برقرار کنند. در این برنامه از والدین خواسته می شود که با پرسیدن سوال هایی هنگام خواندن کتاب تخیل و علاقه‌ی کودک را به خواندن پرورش دهند. برنامه ی دیگر این موسسه به نام صورت‌ها و احساس‌ها بازی تعاملی آن لاینی است که کودکان را تشویق می‌کند کنجکاو و مشتاق پرسش باشند و از آن ها می‌خواهد تا تصویر مناسب را با توجه به حس و عواطفی که در تصویر نشان داده شده انتخاب کنند و برگزینند. به تازگی نیز فهرستی از کتاب‌های تصویری، شعر و حتی کتاب های الفباآموز برای کودکان صفر تا پنج سال برای خانواده ها تهیه کرده است. برنامه‌ی «بخوان» که به والدین کمک می‌کند با کودکان وارد گفت وگو شوند یا برنامه ای به نام «آغاز داستان» که با همکاری یکی از نشریه های کودکان اجرا می شود از دیگر برنامه های این موسسه است. این برنامه ها در واقع فعالیت‌های هستند که با هدف کمک به خانواده‌ها برای گفت‌و گو با فرزندانشان برای پرورش مهارت‌های زبانی آن ها ترتیب داده شده است. 

 

نویسنده
گروه خبر کتابک - بهار اشراق
منبع
بوک تراست
تاریخ:
۹۴/۵/۲۸
Submitted by editor3 on