کودکان خود را بیش از حد درگیر کلاس‌های فوق‌برنامه نکنید

کارشناس حوزه آموزش ابتدایی تاکید کرد: والدین با فرض اینکه بتوانند کودک دانشمندی داشته باشند ذهن آن‌ها را از اطلاعات انباشته نکنند و به جای تعیین کلاس بر مبنای نظر خود و دیگران، کودکان را بر اساس اشتیاق به کلاس ثبت‌نام کنند. اصغر بیات در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» منطقه زنجان، گفت: فعالیت‌های تعلیم و تربیت ۲۴ ساعته بوده و هیچ گاه تعطیل نمی‌شود و با توجه به اینکه کودکان فقط پنج ساعت در مدرسه حضور دارند مابقی این امر مهم در خانواده انجام می‌شود و لذا فعالیت خانواده‌ها در این زمینه ضروری بوده و در غیر اینصورت آموزش ناقص خواهد بود.

وی افزود: تعلیم و تربیت در خانه و مدرسه باید مکمل یکدیگر باشند و هیچ مورد متناقضی بین آن‌ها مشاهده نشود، زیرا در غیر این‌صورت تمام فعالیت‌های انجام گرفته توسط معلمان مدارس خراب می‌شود، لذا توصیه می‌شود والدین و معلمان مدارس در تعلیم و تربیت همگام با یکدیگر و در یک راستا باشند. این مسئول با بیان اینکه تعلیم و تربیت اصولی دارد که که در صورت رعایت این اصول مشکلی در امر تعلیم و تربیت به وجود نخواهد آمد و حرکت بر خلاف این اصول به تعلیم و تربیت آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: لذت، شادی، رضایت و آزادی در جای جای کار با کودکان رعایت شود و اگر در فعالیت‌های تعلیم و تربیت این اصول نادیده گرفته شود شاهد آسیب به کودکان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: اگر این اصول در همه فعالیت‌های مکمل خانواده و مدرسه وجود داشته باشد و از توان و علاقه بچه‌ها به دور باشد، سبب آسیب به کودکان شده و کودکان از نظر یادگیری مسخ خواهند شد و در آینده انگیزه یادگیری از آن‌ها سلب می‌شود لذا شاهد معضل بی‌انگیزگی در یادگیری خواهیم بود لذا به کودکان باید در حد توان آن‌ها تکلیف داده شود. بیات تصریح کرد: به اولیاء توصیه می‌شود کودکان خود را بیش از حد درگیر کلاس‌های خارج از مدرسه نکنند و بر اساس استعدادیابی آن‌ها را در راستای پرورش استعداد خود به کلاس‌های هنری ثبت‌نام کنند البته باید تاکید کرد شوق و علاقه در این کلاس‌ها باید همراه دانش‌آموزان باشد تا بتواند در ابعاد مختلف رشد آن‌ها مؤثر باشد.

وی تاکید کرد: والدین با فرض اینکه بتوانند کودک دانشمندی داشته باشند ذهن آن‌ها را از اطلاعات انباشته نکنند و به جای تعیین کلاس بر مبنای نظر خود و دیگران کودکان را بر اساس اشتیاق به کلاس، ثبت‌نام کنند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبر گزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
Submitted by editor on