از آواورزی و بلندخوانی تا ساخت عروسک‌های نمایشی با آموزگاران زاهدان

در نیمه آذرماه ۱۳۹۴ چهار تن از کارشناسان با من‌ بخوان به سرپرستی سپیده آرمین برای برگزاری نخستین کارگاه‌های آموزشی به زاهدان سفر کردند.

امسال طرح با من بخوان با پشتیبانی مالی جامعه یاوری فرهنگی و هماهنگی و همکاری مسئولان آموزش و‌ پرورش استان سیستان‌ و‌ بلوچستان، برای ۲۰۰۰ دانش‌آموز پایه اول در ۱۲ دبستان در ناحیه‌های ۱ و ۲ زاهدان و چند مدرسه عشایری حومه زاهدان آغاز به کار کرده است.

در این کارگاه‌ها که با حضور ۸۰ نفر از آموزگاران و با همراهی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش زاهدان برگزار شد، کارشناسان موسسه، سپیده آرمین، مهتاب مقدم، فرشته دباغ و سارا یوسف‌پور، کارگاه‌های آشنایی با ادبیات کودک، شناخت کتاب‌های باکیفیت و عناصر داستان، شیوه‌های بلندخوانی برای کودک، کارگاه‌های هنر و کارگاه‌های آواورزی و الفباورزی را با هدف ترویج کتابخوانی و مطالعه و تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری و نوشتاری، برگزار کردند.

در روز اول کارگاه‌ها مربیان در دو گروه و در دو نوبت صبح و عصر، در زمینه ادبیات و کتاب باکیفیت آموختند و با ارائه نمونه‌هایی از کتاب‌های با کیفیت و بی‌کیفیت با معیارهای گزینش کتاب باکیفیت، دلایل ضرورت خواندن کتاب باکیفیت برای کودک و نیز سایت‌هایی که می‌توانند برای انتخاب کتاب مناسب به آن‌ها مراجعه کنند، آشنا شدند. آموزگاران همچنین درباره انواع کتاب‌های تصویری و مصور و نیز اهمیت تصویر در کتاب‌های و شیوه‌ها و تکنیک‌های بلندخوانی به شکل تئوری و عملی آموزش دیدند و عناصر داستان (پیرنگ، شخصیت‌پردازی، فضاسازی، موضوع و درون‌مایه) را از راه مثال‌های ساده و کوتاه و کار عملی و گروهی شناختند.

همچنین در این روز آموزگاران با بازی‌ها و فعالیت‌های عملی در پیوند با کتاب برای سهیم کردن کودکان در لذت کتابخوانی آشنا شدند. کارگاه نمایش در پیوند با کتاب، بر اساس کتاب “مرغ سرخ پاکوتاه” به شکل عملی برگزار شد و مربیان با روش‌های صحنه‌سازی نمایش این کتاب، شیوه ساخت عروسک‌های دستکشی و عروسک‌گردانی، به شکل عملی و گروهی آشنا شدند که مورد استقبال آموزگاران و مربیان قرار گرفت. در این بخش آموزگاران زاهدانی با خلاقیت خود از نمادها و محصولات فرهنگ بومی خود کمک گرفتند و تنور، سنگ آسیاب و… را به صحنه اضافه کردند و به آن روح تازه‌ای بخشیدند.

روز دوم کارگاه‌ها هم به آموزش بسته آموزش خلاق کودک محور آواورزی و الفباورزی، ادامه کارگاه بلندخوانی، آموزش انواع ماسک و شیوه‌های گزارش‌نویسی و مستندسازی برنامه با من بخوان اختصاص داشت.

در بخش آواورزی و الفباورزی آموزگاران درباره مفهوم آوا و واک، اهمیت کمک به کودکان در شناخت دستگاه‌های آوایی و شنوایی، شیوه‌های تقویت حس شنیداری در کودکان و آواهای زنجیری و زبرزنجیری، آموزش دیدند و با  مفاهیم “خواندن گفتگویی”، “بیداری زبانی” و “در خودماندگی زبانی” و اهمیت آموزش شعر و ریتم در رشد زبانی کودکان آشنا شدند. همچنین شرکت‌کنندگان به صورت عملی کاربرد شعر و موسیقی در ایجاد لذت و یادگیری بهتر مفاهیم آوایی را تمرین کردند که این بخش مورد استقبال آموزگاران قرار گرفت.

در کارگاه آواورزی استفاده از عروسک‌های دستکشی سی‌بی‌لک و کاکاکلاغه (از شخصیت‌های کتاب‌های آواورزی و الفباورزی)، موجب ایجاد تنوع و فضایی صمیمی و شاد در کارگاه شد.

بخش دیگری از کارگاه روز دوم به بیان نکات تکمیلی و انگیزشی و تمرین بلندخوانی به شکل گروهی و عملی و همچنین گزارش‌نویسی و مستندسازی اختصاص داشت. ساخت انواع ماسک برای انجام فعالیت‌های نمایشی در پیوند با کتاب از دیگر برنامه‌های آموزشی آموزگاران بود.

در این کارگاه‌های دو روزه از روش بارش فکری و انواع بازی‌ها و تن‌آرامی‌ها برای ایجاد فضای صمیمی، حس همکاری و دوستی و افزایش تمرکز استفاده شد تا آموزگاران بتوانند این بازی‌ها را با کودکان در کلاس اجرا کنند.

آقای نخعی رییس آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان پس از بازدید از کارگاه‌ها از اجرای طرح با من بخوان در استان ابراز خشنودی کردند.

 

نویسنده
سارا یوسف پور
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on