کاترین انگلکینگ یکی از تصویرگران پیشرو در آلمان که تا کنون بیش از ۴۰ کتاب کودک را با همکاری ناشران معتبری چون رونسبرگر و اوتینگر به چاپ رسانده است، به تازگی کتاب «پی پی جوراب بلند» اثر پرآوازه آسترید لیندگرن، نویسنده بزرگ سوئدی را تصویرگری کرده است. به این مناسبت با او گفت و گویی شده است که بخش هایی از آن را در زیر می خوانید:
عادات کاری شما چیست؟
من معمولا در هر زمان تنها بر روی یک پروژه ی بزرگ کار می کنم. ناشران عموما انتظار دارند تا تصویرگر، تصویر روی جلد را پیش از همه برایشان بفرستد- برای چاپ در کاتالوگ یا سایر مسائل دیگر- بنا بر این زمانی پیش می آید که من مشغول طراحی و تهیه تصاویر داخل یک کتاب باشم و در عین حال تصویر روی جلد کتاب بعدی را برای ناشر کار کنم.
اگر سبک و تکنیک تصویرگری در این دو کار هم زمان متفاوت باشد کار دشوار می شود. یک بار تصویر روی جلدی را طراحی کردم و برای ناشر فرستادم، تصویر در کاتالوگ چاپ شد، بعد مجبور شدم تا آن را پس بگیرم چرا که با گذشت زمان ایده هایی بهتر و مشخص تر در رابطه با کتاب در ذهنم به وجود آمده بود.
زمانی که نوشته دیگران را تصویر می کنید تا چه میزان با نویسنده متن تعامل و همکاری دارید؟
به شیوه های گوناگون یک بار به نویسنده ای که رابطه ی نزدیکی با هم داشتیم گفتم من روزی به ماه نگاه کردم و شکل خرگوشی را در آن دیدم. او از این ایده استقبال کرد و آن را به داستانی بدل کرد! اما ما جدا از هم کار کردیم. او ابتدا داستان را نوشت و سپس کار به من واگذار شد. زمانی که نوشتن متن و تصویرگری یک کتاب را خود به عهده دارم، ابتدا داستان را می نویسم و بعد تصمیم می گیرم چه میزان فضا باید به تصویر اختصاص داده شود.
کار کردن بر روی چاپ جدید کتاب پی پی جوراب بلند چه حسی داشت؟
تا حدودی ترسناک! من این کتاب را در کودکی خوانده بودم مثل همه ی بچه ها پی پی در آلمان شخصیتی بسیار معروف است، همه او را دوست دارند، بنابراین نشان دادن او با تصویری جدید ترسناک بود. من یکی از کتاب های تصویری مجموعه ی پی پی را به اتمام رسانده ام و مشغول کار بر روی جلد های دیگر هستم، هر جلد از این کتاب ها شامل ۵۰ تصویر رنگی است.
بزرگترین دشواری کار به عنوان هنرمند آزاد چیست؟
مشکل خاصی در کارم وجود ندارد، شما باید خود زمانتان را تنظیم کنید تا بتوانید کار را در تاریخ مقرر تحویل دهید. من رابطه ی بسیار خوبی با انتشارات اوتینگر پیدا کرده ام، درک متقابلی وجود دارد به همین دلیل من بیشتر با این ناشر کار می کنم.
آیا برای تصویرگر کتاب کودک ضروری است که تحصیلات آکادمیک و پیشرفته در این رابطه داشته باشد؟
به نظر من نه! بستگی به این دارد که کار شما چقدر خوب باشد، اگر هیچ پیش زمینه ای نداشته باشید اما کارتان آنقدر خوب باشد که ناشر را تحت تاثیر قرار دهید کافی است. از سوی دیگر در محیط های آموزشی حرفه ای افراد باهوش و خلاق بسیار و جوی رقابتی وجود دارد، بودن در این فضا می تواند بسیار مفید باشد.