نویسنده رمان های گرافیکی سفیر ادبیات كودك و نوجوان امریکا شد

پس از کیت دی کاملیو، جین لوئن یانگ، نویسنده ی مجموعه‌ی ابرقهرمان (سوپرمن) به مدت دو سال فانوس‌دار ادبیات کودک و نوجوان شد.  

یانگ به مدت ۲ سال سفیر ادبیات كودك و نوجوان خواهد بود، و با شعار «خواندن بدون دیوار» به شهرهای گوناگون سفر خواهد كرد تا برای ترویج اهمیت تنوع در قالب‌ها و صورت‌های گوناگون تلاش كند.

او می گوید: «خواندن دیوارهایی را فرو می ریزد كه ما را از هم جدا كرده است. با خواندن، با انسان های دیگر جوامع آشنا می‌شویم؛ دانشی به دست می آوریم كه دیگران انتظارش را ندارند یاد بگیریم. شور و اشتیاق جدیدی كشف خواهیم كرد. خواندن برای رشدمان امری مهم است هم برای خودمان و هم به عنوان عضوی از جامعه.»

جین می گوید: «در ماه اكتبر در راه رفتن به یك دبیرستان بودم كه ویراستارم، مارك سیگل، با من تماس گرفت كه سفیر ملی ادبیات كودك و نوجوان شده ام و قسمم داد كه به كسی نگویم حتی به كسی داشت مرا به مدرسه می‌رسانید. خیلی هیجان زده بودم. آیا كسی این پیشنهاد رد می‌كند؟ این یك فرصت عالی است.»

نویسنده رمان های گرافیکی سفیر جدید ادبیات كودك و نوجوان امریکا

یانگ پس از كیت دی‌كاملیو، هفتمین عضو كمیته‌ی مربیان، كتابداران و كتابفروشان، انتخاب شد. كیت دی‌كاملیو می‌گوید:‌ «این سمت دوساله را بسیار دوست داشتم، حتی بیش‌تر از آن چه انتظارش را داشته باشم. اما سفرها بسیار بود و خسته هستم و دوست دارم فانوس را به جین كه هنرمندی بااستعداد است تحویل دهم.» كیت دی‌كاملیو کهرمان‌های گرافیكی یانگ با نام‌های «باكسر» و «سینت» او رابسیارتحت تاثیر قرار داده است، ، فكر می‌كند یانگ می‌تواندمسئولیت‌های سفیر ادبیات كودك را به عهده بگیرد: «یعنی هم می‌تواند نگهبان  بزرگسال ادبیات كودك باشد هم نگهبان مخاطبان آن. جین اطلاعات خوبی درباره ی تاریخ كمیك  دارد كه هم برای بزرگسالان دلنشین است هم برای كودكان. ادبیات كودك چنین كسی را می‌خواهد: كسی كه میانه‌اش هم با بزرگسالان خوب است هم با كودكان.

برنامه‌ی سفیر ادبیات كودك و نوجوان در سال ۲۰۰۸ از سوی ۳ سازمان «شورای كتاب كودك» «موسسه ی هر كودك خواننده است» و «مركز كتاب كتابخانه‌ی كنگره»، با هدف برجسته کردن ادبیات كودك و نوجوان در پرورش شهروندانی آگاه، بردبار و باسواد اجرا شد. 

در سال ۲۰۰۶ رمان گرافیكی یانگ با نام «چینی آمریكایی تبار» نخستین رمان گرافیكی بود كه فینالیست جایزه‌ی كتاب ملی شد و جایزه مایكل پرینتز انجمن كتابخانه‌ی آمریكا و جایزه‌ی آیزنر را از آن خود كرد. كتاب باكسر و سینت رمان گرافیكی دوجلدی یانگ به فهرست نهایی جایزه‌ ملی كتاب ۲۰۱۳ راه یافته و جایزه‌ی لوس‌آنجلس را از آن خود كرده است. یانگ نویسنده ی مجموعه‌ی «رمزگان‌های سری» است. او افزون بر نگارش مجموعه كمیك ابرقهرمان نویسندگی مجموعه كمیك «آواتار» است. یانگ نخستین رمان‌نویس گرافیكی است كه سفیر ادبیات كودك شده است. كیت دی كاملیو، یون سیزكا، كاترین پاترسون، و والتر دین مایر از جمله سفیران پیشین هستند. 

رئیس و ناشر انتشارات كودك مك میلان درباره ی انتخاب جین یانگ به عنوان سفیر ادبیات کودک و نوجوان  می‌گوید: «یانگ قصه‌گوی با استعدادی است كه می‌تواند پیوندی معنادار و عمیقی با خوانندگانش چه كودك چه بزرگسال برقرار كند. در واقع او سال‌هاست که سفیر رمان‌های های گرافیکی و خواندن است.»

 

برگردان:
بهار اشراق
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on