تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

در پی اجرای برنامه تقویت سواد پایه کودکان دوزبانه با بسته‌های آموزشی الفباورزی در منطقه ایرانشهر، کارشناسان با من بخوان از تاریخ ۹ تا ۱۵ بهمن ماه به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند تا از روند اجرای این برنامه در مدارس پایه اول مناطق ایرانشهر، راسک، سرباز و لاشار بازدید کنند. در این سفر کارشناسان با من بخوان از نزدیک به ۱۴۰ کلاس اول دیدن کردند و شیوه ی اجرای بسته الفباورزی را مورد ارزیابی قرار دادند. کارشناسان تاثیر کار با بسته الفباورزی در این مدت کوتاه را شگفت‌انگیز ارزیابی کردند. به باور آن‌ها این برنامه سبب رشد مهارت‌های خواندن و نوشتن، افزایش دایره واژگان و بهبود روحیه، نشاط و اعتماد به نفس کودکان دو زبانه، شده است.

کارشناسان در این بازدیدها افزون بر ارزیابی کار آموزگاران بر پایه معیارهای طرح، به پرسش، بازی، نمایش، بلندخوانی و شعرخوانی با کودکان پرداختند و از این راه فرایند ارزیابی را به کارگاه عملی آموزشی برای آموزگاران تبدیل کردند.

تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

اجرای این برنامه در بیش‌تر کلاس‌های اول زیر پوشش این طرح، شوق و خلاقیت آموزگاران، نشاط و شادمانی و تحول در آموزش خواندن و نوشتن فارسی را برای کودکان به ارمغان آورده است. کودکانی که در مدرسه کودکی نکرده‌اند، اکنون با شعرها و داستان‌های کاکاکلاغه (شخصیت اصلی کتاب الفباورزی) کودکی می‌کنند و در لذت خواندن سهیم می‌شوند. در شماری از مدارس، آموزگاران عنکبوت‌های کتاب را روی دیوار کلاس نقاشی کرده‌اند.

تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

چند تن از آموزگاران عروسک کاکاکلاغه را ساخته‌اند و آن را با خود به کلاس می‌برند و کودکان هم هر بار با اشتیاق منتظر روایت داستانک‌ها از زبان این عروسک هستند. کارت‌های حروف الفبا و پوستر لوح الفبایی هم بر دیوار شماری از کلاس‌ها نصب شده‌اند. در برخی کلاس‌های چندپایه، آموزگاران کتاب را برای کل دانش‌آموزان می‌خوانند و بچه‌های پایه‌های بالاتر هم با علاقه در شنیدن داستانک‌ها و فعالیت‌های آن سهیم می‌شوند. 

 تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

بیشتر آموزگاران از نتایج اجرای طرح خوشحال و راضی هستند. آموزگاران به کارشناسان طرح گزارش می‌دهند: “کتاب الفباورزی کمک می‌کند بچه‌ها حروف درذهنشان بماند”، “الفباورزی کارم را بسیار راحت کرده است”، “بچه‌ها سرحال‌تر و با نشاط‌تر شده‌اند و با دقت بیشتری گوش می‌دهند”، “این کتاب باعث شده بچه‌ها حرف زدن یادبگیرند. بچه‌هایی که اصلاً حرف نمی‌زدند، حالا حرف می‌زنند”، “بچه‌هایی که یک جمله را نمی‌توانستند بنویسند، حالا مشق‌هایشان را تمیز و بادقت می‌نویسند” ، “کودکان شعرهای الفباورزی را حفظ می‌شوند و لذت می‌برند”، “روزهای اول وقتی داستانک‌ها را برای کودکان می‌خواندم، متوجه نمی‌شدند، ولی حالا درک می‌کنند و با اشتیاق پاسخ می‌دهند”، “پدر و مادرها از ما می‌پرسند چه طرحی اجرا می‌کنید که بچه‎های ما اینقدر کنجکاو شده‌اند؟”، “اکنون فهمیده‌ام که اشکال درشیوه‌‌ی آموزش است و نه توانایی یادگیری کودکان”

تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

تقویت سواد پایه کودکان دو زبانه ایرانشهر با الفباورزی

  
در روز پایانی این سفر (۱۵ بهمن ماه) نشستی با حضور ۱۲۰ نفر از آموزگاران کلاس اول مناطق ایرانشهر، سرباز، راسک و لاشار درسالن اجتماعات اداره آموزش وپرورش ایرانشهر برگزار شد و بار دیگر اهداف طرح و روش‌های بهبود اجرای آن برای شرکت‌کنندگان توضیح داده شد و آموزگاران هم پرسش‌های خود را مطرح کردند.

طرح با من بخوان که امسال در منطقه ایرانشهر با پشتیبانی مالی شرکت عمران آذرستان و همکاری آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان و جامعه یاوری فرهنگی  اجرا می‌شود، امیدوار است بتواند از راه کتاب و ترویج خواندن با شیوه‌های خلاق، گامی در جهت توانمندسازی آموزگاران و کودکان این منطقه و تقویت سواد پایه بردارد.
 

نویسنده
سارا یوسف پور
Submitted by editor3 on