تقویت حس انسان‌دوستی کودکان با قصه‌گویی

هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سبیکه سادات میرقاسمی قصه‌گوی استان گلستان گفت: مخاطب با شنیدن قصه، تجسم و خیال‌پردازی را تمرین می‌کند و باعث می‌شود تصور خلاق و تجسم ذهنی او تقویت شود. وی افزود: بچه‌ها با قصه‌ها سفر می‌کنند و با دنیای بی‌انتهای تاریخ، ادبیات، ارزش‌های اجتماعی و... آشنا می‌شوند و حس‌های رفتاری بشر را تجربه می‌کنند.

قصه‌گوی راه‌یافته به مرحلهٔ رقابتی جشنوارهٔ بین‌المللی با اشاره به این‌که متون کهن، دنیای غنی‌ای از متل‌ها، مثل‌ها، حکایت‌ها و اشعار محتوا است، خاطرنشان کرد: قصه‌گوها می‌توانند با استفاده از داستان‌های بازنویسی شده از این متون، پل ارتباطی بین مخاطبان و متون کهن برقرار کنند و مخاطبان را برای مطالعه متن اصلی قصه‌ها ترغیب کنند. میر قاسمی با بیان این‌که کودکان و نوجوانان امروزی نیاز دارند با قصه‌ها به سرزمین‌های مختلف سفر کنند و با نژادها، آداب و رسوم و فرهنگ بومی دیگر اقوام مختلف آشنا شوند، تأکید کرد: مخاطبان با اسطوره‌ها و قهرمانان قصه‌ها همزادپنداری می‌کنند و خودشان را در قالب شخصیت‌های مثبت قرار می‌دهند و از قهرمانان قصه‌ها برای خودشان الگو می‌سازند.

قصه‌گوی گلستانی شرکت‌کننده در هجدهمین جشنوارهٔ بین‌المللی اضافه کرد: با قصه‌گویی از داستان‌های اقوام ایرانی، می‌توانیم ادبیات، آداب و رسوم و فرهنگ کشورمان را زنده نگه داریم و قصه‌گو به‌عنوان یک سرباز باید از طریق قصه حکایت‌ها و سنت‌های مشترک را بازگو کند و این نقاط مشترک را پر رنگ کند. وی یادآور شد: قصه‌های زیادی با بن‌مایه مشترک در اقوام ایران وجود دارد که فقط در جزئیات، نام مکان‌ها و اشخاص فرق دارند و این قصه‌ها باعث همدلی بین اقوام می‌شود.

قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره هجدهم در ادامه اشاره‌ای به روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون و تأثیر آن بر رشد قصه‌گویی کرد و گفت: در جشنواره‌های استانی قصه‌گویی رشد چشمگیری به چشم نمی‌خورد چون هم داوران تخصصی نیستند و هم کارها نه به‌صورت علمی بلکه بیشتر سلیقه‌ای داوری می‌شوند. میر قاسمی ادامه داد: در جشنواره‌های استانی هیچ فعالیت جنبی مانند کارگاه‌های آموزشی و نشست تخصصی وجود ندارد و زمانی از رشد قصه‌گویی باید صحبت کرد که اهمیت قصه‌گویی برای همه مربیان به‌وضوح روشن باشد و همه مربیان قصه‌گو بتوانند از نشست‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی استفاده ببرند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: برای فراگیر شدن قصه‌گویی بهتر است، قصه‌گویی را به جامعه (مدارس، مهد کودک‌ها و...) ببریم و والدین را به قصه‌گویی تشویق و ترغیب کنیم. گفتنی است: هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از ۲۷ تا ۳۰ بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد.

منبع
سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
Submitted by editor on