یک راه کوتاه تا ماه

کتاب یک راه کوتاه تا ماه شامل ۲۸ قطعه شعر در قالب شعر نو آزاد نیمایی با مضامین گوناگون اجتماعی و وصف حال طبیعت است.

شعرها در کتاب یک راه کوتاه تا ماه دارای نگاه نو هستند و گزینش مضامین و پردازش در اشعار خلاقانه است. موسیقی اشعار دل‌انگیز و غنی است و از جوهره شعری برخوردار و با حال و هوای نوجوانان سازگارست.

آرایه‌های ادبی و نوع کاربرد واژگان حس برانگیز هستند و مخاطب را به تفکر وا می‌دارد. مخاطب ضمن لذت بردن از خواندن اشعار، به مضمون آن‌ها می‌اندیشد. تصاویر سیاه و سفید شعرها را همراهی می‌کند.

قلب من باغچه‌ای کوچک است /خانه‌ی پروانه و سنجاقک است / کاشکی /از دل من تا دل تو راه بود / فاصله کوتاه بود.

کتاب برنده‌ جایزه تندیس یمینی شریف و لوح تقدیر شورای کتاب کودک در سال ۱۳۹۵ شده است. کتاب «یک راه کوتاه تا ماه» به خاطر تنوع موضوعات و قالب‌های شعری، به چالش کشیدن مناسبات نظام اجتماعی، ارائه شناخت و دیدگاه‌های اقتصادی، نگاه صلح‌آمیز به طبیعت و محیط زیست و انسان جهان، دیدی نو و خلاق و ابتکاری در بیان، استفاده از استعاره و تشبیه‌های پویا و زبان ادبی و تاویل پذیر و چندلایه بودن کتاب این دو جایزه را دریافت کرد.

لوح شورای کتاب کودک به آثار با ارزش ادبی یا اطلاعاتی در حوزه‌های داستان (تألیف و ترجمه)، شعر، غیرداستان، تصویر، نقد، نشریات، نشر الکترونیک و همچنین به ناشرانی که آثاری ارزشمند خلق کرده اند، تعلق می‌گیرد.

جایزه ادبی عباس یمینی شریف شامل یک لوح و یک تندیس است که از سوی هومن یمینی شریف فرزند شادروان عباس یمینی شریف در اختیار هیأت مدیره شورای کتاب کودک قرار می‌گیرد. این شورای کتاب کودک به منظور تشویق شاعران که آثار ارزشمندی را در این حوزه برای کودکان و نوجوانان پدید آورده اند، این جایزه را اعطا می‌کند.

یک راه کوتاه تا ماه

درباره شاعر کتاب یک راه کوتاه تا ماه

شاهین رهنما در شهرستان املش متولد شد. تاکنون بیش از سی عنوان کتاب شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان از او منتشر شده است. کتاب‌های رهنما در جشنواره‌های کتاب سال، سلام بچه‌ها و جشواره شعر کودک اصفهان برنده جایزه شده است.

 

تصویر اضافی
تصویرگر
میترا عبدالهی
تهیه کننده
ناهید معتمدی
سال نشر
۱۳۹۴
شاعر
شاهین راهنما
ناشر
Submitted by editor on