پیکو، جادوگر کوچک

عنوان لاتین
Pikko, die Hexe : eine Geschichte, 2006

کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» داستانی است با تصویرهایی زیبا و اثرگذار که آرزوها و خواسته‌های آدمی را در دنیایی جادویی روایت می‌کند.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «زمان‌های بسیار قدیم، در سرزمینی دور، جادوگری به نام پیکو زندگی می‌کرد. او آن‌قدر کوچک بود که زیر یک دانه‌ی شن کنار گرد و خاک‌های پشت یک ساقه‌ی علف زندگی می‌کرد. پیکو دل‌اش می‌خواست بداند که آیا او واقعا جادوگری درست و حسابی است؟ برای پی بردن به این پرسش، او پرواز کرد و در فکر سگی فرو رفت و به سگ که شب و روز به زنجیر بسته شده بود گفت که زنجیرش را پاره کند و فهمید که قدرت جادویی‌اش عمل می‌کند. سپس پرواز کرد و از راه دماغ در مغز یک خرس فرو رفت، خرس مجبور بود هر روز در میدان شهر برقصد و پیکو او را برانگیخت که در برابر صاحب بدجنس‌اش بایستد.

پیکو مطمئن شد که واقعا جادوگر است و خواست که قدرت جادویی‌اش را در آزمایشی سخت بیازماید. این بار او در سر یک پسر بچه فرو رفت تا ببیند می‌تواند آن‌قدر به او توانایی و شجاعت دهد که پادشاه ستم‌گر کشورش را که همه از او می‌ترسیدند به زانو درآورد؟»

پیکو با قدرت جادویی خود توانست آزادی را برای مردم کشورش به ارمغان بیاورد و از آن پس پیکو دیگر جادوگر نبود و پری شده بود. سرانجام پیکوی پری در اندیشه‌های زشت و وحشتناک جادوگران رسوخ کرد و جادوگران شرور و بدسرشت را از بین برد.

کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» پایانی خوش دارد؛ پایانی که نویدبخش یک زندگی بدون ظلم و ستم است و امید به تغییر و بهبود را در خواننده زنده نگاه می‌دارد. کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» برای بلندخوانی مناسب است.

نویسنده و تصویرگر کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» حق انتشار این کتاب را به زبان فارسی و مترجمان آن حق ترجمه خود را به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» اهدا کرده‌اند.

درباره‌ نویسنده کتاب «پیکو، جادوگر کوچک»

تون تله‌گن (Toon Tellegen) پزشک، شاعر و نویسنده‌ی نام‌آشنای کتاب‌های کودکان در سال ۱۹۴۱ در هلند زاده شد. او پس از دانش‌آموختگی از دانشکده پزشکی دانشگاه اوترخت، به عنوان پزشک عمومی در آمستردام مشغول به کار شد. پس از سال‌ها قلم‌زدن برای بزرگ‌سالان، به داستان‌نویسی برای کودکان روی آورد و نخستین کتاب او با عنوان «روزی که گذشت: چهل و یک داستان درباره سنجاب‌ها و دیگر جانوران» در سال ۱۹۸۴ منتشر شد. بیشتر داستان‌های کودکان و نوجوانان او درباره وضعیت‌های پیچیده و موضوع‌های فلسفی است، به همین سبب بزرگ‌سالان نیز از خواندن آن‌ها لذت می‌برند. به عنوان نویسنده‌ای که آثار او نقشی ماندگار در ادبیات کودکان جهان دارد، در سال ۲۰۰۶ نام او در فهرست نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن قرار گرفت. کتاب‌های او تاکنون به ۱۹ زبان زنده جهان ترجمه و منتشر شده است.

درباره‌ تصویرگر کتاب «پیکو، جادوگر کوچک»

ماریت تورن‌کویست (Marit Törnqvist)، در سال ۱۹۶۴ در سوئد زاده شد و در پنج‌سالگی با مادر هلندی و پدر سوئدی‌اش به هلند مهاجرت کرد. او در دانشگاه آمستردام تصویرگری آموخت و خیلی زود به عنوان یک تصویرگر توانا و بااستعداد در هلند، سوئد و دیگر کشورها شناخته شد. شماری از کتاب‌های آسترید لیندگرن از سوی این هنرمند تصویرگری شده است. پیش از این، دو کتاب او به نام‌های «پرنده قرمز» نوشته آسترید لیندگرن و «فراتر از یک رویا» نوشته جف آرتس در ایران، در مجموعه کتاب‌های «با من بخوان» منتشر شده است.


با مطالعه کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» جدا از ارزش مطالعه آن با یک نویسنده و تصویرگر مهم جهانی اهل کشور هلند نیز آشنا می‌شویم.

در معرفی نویسنده می‌خوانیم تون تله گن نویسنده معروف هلندی است. پزشک است و پس از سال‌ها نوشتن برای بزرگسالان به داستاننویسی برای کودکان روی آورده است. بیشتر داستان‌های او در باره موضوع‌های پیچیده فلسفی است. در سال ۲۰۰۶ نام او در فهرست نهایی جایزه اندرسن قرار گرفت. کتاب‌هایش به ۱۹ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است .

کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» داستان جادویی و پرهیجانی است که ضمن لذت بردن از آن می‌شود درباره آن فکر کرد .

پیکو جادوگر بسیار کوچکی است که اصلا دیده نمی‌شود و کسی به او توجه ندارد. او دوست دارد بفهمد آیا واقعا جادوگر است؟ برای فهمیدن آن با دسته جارویی بر فراز آسمان پرواز می‌ کند و در مسیر خود با انواع مشکلات آدم‌ها آشنا می‌شود. مثلا می‌بیند که آدم‌ها چگونه با توپ به سوی هم شلیک می‌کنند یا با بی‌خیالی به سیب‌های مسموم گاز می‌زنند و.....

پیکو برای فهمیدن جادوگر بودن خود سگ و خرسی را به نافرمانی از صاحبان خود وادار می‌کند و موفق می‌شود. در ادامه گشت و گذار خود پسر کوچکی را می‌بیند که مادرش را گم کرده است و به دنبال او می‌گردد. او را جادو می‌کند و به او فرمان می‌دهد که پادشاه ظالم آن شهر را از تخت شاهی بیاندازد. زندانی‌ها را آزاد کند و....تا بالاخره مطمئن می‌شود که جادوگر واقعی است .

مهم‌ترین نکته در این داستان اهمیت دادن و توجه به کوچک‌ترهاست جادوگر کوچک است و ایوان هم پسر کوچکی است که کارهای بزرگ می‌کند .

داستان در ایجاد اعتماد به نفس کودکان می‌تواند موثر باشد. ضمن این که کودکان داستان‌های جادویی را دوست دارند و از خواندن آن‌ها لذت می‌برند .

کتاب البته نکات مثبت دیگری هم دارد برای نمونه موضوع‌های مهمی را به شکل ساده مطرح می‌کند که می‌شود درباره آن‌ها فکر و گفت و گو کرد.

موضوع‌هایی مانند آیا واقعا جادوگر وجود دارد و می‌شود با جادوگری مشکلات را حل کرد؟

یا درباره این جمله پر مفهوم:«فکرها خودشون بسیار کوچک‌اند هزار بار کوچک‌تر از کوچک‌ترین ذره غبار، چطور در یک سر جا می گیرند؟»

تصاویر کتاب هم بسیار زیبا و همراه با متن است و نشان از تصویرگر معروف و مهم جهانی دارد. در معرفی تصویرگر می‌خوانیم: خانم ماریت تورن کویست اهل کشور هلند است و تصویرهای این کتاب در سال ۲۰۰۶ جایزه «قلم طلایی» که بزرگ‌ترین جایزه تصویرگری کشور هلند است را از آن خود کرده و چند دوره نیز نامزد جایزه جهانی اندرسن و آسترید لیندگرن بوده است.


گزیده‌هایی از کتاب

پیکو در آن‌جا اندیشه‌های غم‌انگیزی دید مانند کتک‌خوردن، گرسنه‌خوابیدن، این‌که دیگر نتواند به خانه بازگردد و از سرما یخ بزند. پیکو به این فکرها گفت: «غمگین نباشید!» و پسرک که نام‌اش ایوان بود، از اندیشیدن به این ناراحتی‌ها دست کشید و دیگر غمگین نبود.

برگردان
آرش برومند, توبا صابری
تصویرگر
Marit Tornqvist, ماریت تورن کویست
تهیه کننده
بخش نخست: ویکتوریا فاتحی، بخش دوم: ناهید رئوفی
سال نشر
۱۳۹۶
نویسنده
Toon Tellegen, تون تله‌گن
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on