کتک خور سلطنتی

عنوان لاتین
The whipping boy

کتاب «کتک خور سلطنتی» داستان جمی، کودک یتیمی است که در دربار سلطنتی به عنوان کتک‌خور شاهزاده‌ انجام وظیفه می‌کند. وظیفه او این است که هر وقت شاهزاده‌ی لوس و ننر کار نادرستی انجام داد یا درسش را بلد نبود تنبیه شود تا شاهزاده عبرت بگیرد!

جمی آرزو دارد که دوباره به آب‌راه‌های فاضلاب برگردد و همانند پدرش با گرفتن موش زندگی‌اش را تامین کند.

روزی شاهزاده ننر تصمیم می‌گیرد از قصر فرار کند و کتک‌خور را هم وادار می‌کند با او همراه شود و به این ترتیب آن‌ها درگیر اتفاقاتی می‌شوند که برای هر دو درس‌هایی دارد.

جمی و شاهزاده پس از فرار گرفتار دو راهزن معروف می‌شوند. جمی خود را جای شاهزاده جا می‌زند تا با یک تیز دو نشان بزند: شاهزاده از دست راهزن‌ها رها شود و خودش از دست شاهزاده. ولی شاهزاده نقشه‌ او را به هم می‌زند و جمی ناچار به همراه شاهزاده از دست راهزن‌ها فرار می‌کند. راهزن‌ها که حاضر نیستند شاهزاده را از دست بدهند، آن‌ها را تعقیب می‌کنند و در آب‌راه فاضلاب گیر می‌اندازند. اما به کمک دوستان قدیمی جمی و پدرش و ذکاوتی که شاهزاده به خرج می‌دهد از دست راهزن‌ها خلاص می‌شوند. سرانجام هر دو به قصر برمی‌گردند اما به عنوان دو دوست.

درباره نویسنده کتاب کتک خور سلطنتی

سید فلاش‌من، نویسنده‌ی برجسته‌ی آمریکایی، به سبب آثار طنزش برای کودکان و نمایشنامه‌ها و رمان‌ها و کتاب‌های شعبده‌بازی‌اش برای بزرگسالان معروف است.

کتاب کتک‌خور سلطنتی به خاطر «ماجراجویی، تعلیق و طنز موجود در داستان و خلق شخصیت‌های زنده» مدال جایزه نیوبری را از آن او کرده است.

فلاش‌من در باره این داستان گفته است: «این داستان زاده تخیل است، اما شگفت‌انگیزترین بخش آن حقیقت دارد. در روزگاران گذشته در برخی از دربارهای سلطنتی، پسرهای کتک‌خوری نگهداری می‌شدند تا به جای شاهزاده بدرفتار، تنبیه شوند و رنج بکشند. تاریخ پر است از این بی‌عدالتی‌ها و دیوانگی‌ها.»

کتاب کتک خور سلطنتی قبلا با نام پسرک شلاق خور با ترجمه نسرین وکیلی و تصویرگری پیتر سیس منتشر شده است. کتاب‌های روحی در جزیره و مسافری با پاپوش‌های جهنمی آثار دیگری از سید فلاش‌من است که به فارسی منتشر شده است.

برگردان
نسرین‌ نوش امینی
تصویرگر
مریم جاودانی
تهیه کننده
شبنم عیوضی
سال نشر
۱۳۹۵
ناشر
نویسنده
Sid Fleishman, سید فلاش‌من
ویراستار
سید نوید سیدعلی‌اکبر
Submitted by editor3 on