چهل تکه

کتاب «چهل تکه» داستان دختری است به نام ریحانه که بدهکاری‌های پدرش آرامش او و خانواده را به هم زده است. طلبکاران هر بار اطلاعیه‌ای روی در خانه می‌چسبانند و در صدد دستگیری پدر فراری ریحانه‌اند.

ریحانه که پیوسته از برادر بزرگش صمد کتک می‌خورد، گله‌هایش را به مادربزرگ می‌گوید و دل به دلداری‌ها و قصه‌های شبانه او می‌سپارد. مادربزرگ از پیکر فلکی هفت خواهران با ریحانه حرف می‌زند و ریحانه را به دنیای قصه‌هایش می‌برد. سرانجام ریحانه و خانواده‌اش ناچار می‌شوند به خاطر مزاحمت‌های طلبکاران پدر، مادربزرگ را تنها رها کنند و همگی سوار بر کامیون به پایتخت مهاجرت کنند. چهل تکه مادربزرگ تنها رشته پیوند ریحانه با مادربزرگ است.

دوستی ریحانه با مهری، همکلاسی تنهایی که بچه طلاق است و زندگی مرفهی دارد، او را با اختلاف طبقاتی و دنیای تازه‌ای آشنا می‌کند که برایش دلبستگی‌ها و پرسش‌های زیادی در بر دارد. مقاومت سرسختانه ریحانه در برابر کودک‌آزاری‌های برادرش، که کبوترباز است، سفر مهری به شهری دیگر، و دیدار آخر ریحانه با مادربزرگ، که درآستانه مرگ بی‌خبر برای دیدن ریحانه خودش را به پایتخت رسانده، ادامه رویدادهای کتاب «چهل تکه» است.

کتاب «چهل تکه» تقدیرنامه و معرفی ویژه دستنوشته‌ها را از شورای کتاب کودک دریافت کرده و به زبان ترکی در کشور ترکیه ترجمه شده است.

درباره نویسنده کتاب «چهل تکه»

جمال‌الدین اکرمی نویسنده کتاب های کودکان و نوجوانان است که نخستنی کتابش را در سال ۱۳۶۸ برای کودکان نوشت. او مدتی در کانون پرورش فکری و مدارس  مربی هنر بود و کسی بود که مجله‌ کوشش را در کانون به راه انداخت. از دیگر کتاب‌های او می‌توان به «کودکان ماه»، «پسران آفتاب»، «تارا و مرغ دریایی‌اش»، «غریبه و دریا»، «شب به خیر ترنا»، «آناهید ملکه سایه‌ها»  نام برد.

 

سال نشر
۱۳۸۷
ناشر
نویسنده
جمال الدین اکرمی
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
گروه سنی
فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا
Submitted by editor3 on