رزی گودنس دخترک مهندس

عنوان لاتین
Rosie Revere, engineer

کتاب «رزی گودنس، دخترک مهندس» از مجموعه کتاب «راهت را پیدا کن»، داستان دختری به نام رزی است که در دبستان درس می‌خواند و آرزو دارد مهندس شود. اما از شکست‌هایش ناامید می‌شود تا زمانی که می‌آموزد از هر شکست می‌تواند درس‌هایی بیاموزد و با تلاش بیشتر موفق شود.

رزی دور از چشم همه با خرت و پرت‌هایی که پیدا می‌کند وسایل و ابزاری که دوست دارد می‌سازد. او وسایلی که می‌سازد را از دید بقیه پنهان می‌کند. اما او پیش از این این‌قدر خجالتی نبوده است و وسایل جالبی برای اطرافیان‌اش می‌ساخت. اما یک بار که برای عمویش که نگهبان باغ‌وحش است کلاهی برای راحت شدن از شر مارها می‌سازد، عمویش به او می‌خندد و از آن موقع رزی اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد. روزها به همین منوال می‌گذرد تا این‌که یک روز عمه‌ی بزرگ رزی به خانه‌شان می‌آید و از آرزویش برای پرواز می‌گوید و فکر رزی را مشغول می‌کند. رزی بعد از جنگیدن با بی‌اعتماد به نفسی‌اش بالاخره دست به کار می‌شود و یک پنیرکوپتر می‌سازد و آن را امتحان می‌کند. پنیرکوپتر چند لحظه‌ای در هوا معلق می‌شود و بعد سقوط می‌کند. رزی این را شکستی دیگر می‌داند و ناامید می‌شود اما عمه خانم  او را تشویق‌ می‌کند تا دوباره تلاش‌هایش را از سر بگیرد. با حرف‌های عمه خانم او متوجه می‌شود وقتی شکست می‌خوریم که دست از تلاش برداریم.

در کتاب «رزی گودنس دخترک مهندس» رزی در دنبال کردن رویاهایش چیزهای مهمی یاد می‌گیرد. این کتاب برای آموزش دنبال کردن استعداد و رویاها برای کودکان پیشنهاد می‌شود.

شخصیت رزی در حقیقت تلاش برای تحقق رویاها را با وجود شکست، برای مخاطب کودک تصویر می کند و شوق استفاده از دورریختنی‌ها، اختراع چیزهای جدید و میل به تلاش و کوشش فارغ از سرانجام آن را در مخاطب بر می‌انگیزد. تاکید بر اهمیت آزمون و خطا و نترسیدن از شکست‌ها از نکات مثبت کتاب است. این کتاب از سوی انجمن والدین داوطلب برای بررسی کتاب‌های کودکان امریکا برگزیده شده است.

مجموعه کتاب داستانی «راهت را پیدا کن»، داستان کودکانی است که با دنبال کردن رویاهای‌شان به دستاوردهای شگرفی در بزرگسالی می‌رسند. از این مجموعه علاوه بر کتاب «رزی گودنس، دخترک مهندس»، کتاب‌های «ایگی سزار، پسرک معمار» و «ماری ادلند، دخترک دانشمند» نیز منتشر شده‌اند. کتاب‌های کار مرتبط با کتاب‌های این مجموعه نیز منتشر شده است. در هر کتاب کار با نام «پروژه‌های بزرگ برای معماران کوچک»، «پروژه‌های بزرگ برای مهندسان کوچک» و «پروژه‌های بزرگ برای دانشمندان کوچک» 40 فعالیت مرتبط با موضوع کتاب آورده شده است تا کودکان با انجام آن‌ها بیش از قبل فضای کاری دانشمندان، مهندسان و معماران را بشناسند.

«آندریا بیتی»، نویسنده کتاب، دانش‌آموخته رشته میکروبیولوژی و مهندسی کامپیوتر است. او پس از تحصیل و کار در حوزه رشته‌اش متوجه شد که هنوز راهش پیدا نکرده است. به‌همین خاطر سراغ علاقه کودکی‌اش، نویسندگی، می‌رود. بیتی در پایان کتاب درباره خود می‌گوید: «هیچ چیز در کودکی به اندازه داستان خواندن و خیال‌پردازی کردن، لذت‌بخش نبود. آن وقت بود که راهم را پیدا کردم، نویسندگی کتاب‌های کودک!»

تصویرگر کتاب، «دیوید رابرتس»، در یک هنرستان مخصوص طراحی درس خوانده است. رابرتس در آغاز طراح لباس بوده است، اما بعدتر با دوست شدن با دو تصویرگر کتاب کودک، مسیر زندگیش، تصویرگری کتاب کودک، را پیدا می‌کند. او درباره خودش در پایان کتاب می‌گوید: «خیلی وقت‌ها برای پیدا کردن راهت باید از راه اصلی بزنی بیرون و صاف بروی توی جاده خاکی!»

«احمد تصویری»، مترجم کتاب، در رشته روان‌شناسی تحصیل کرده است. تصویری درباره خودش در ابتدای کتاب می‌گوید:«کم کم احساس کردم جز روان‌شناسی، عاشق راه‌های دیگر هم هستم. راهی که با بچه‌های فسقلی سر و کار داشته باشد یا راهی که بشود تویش چیز طراحی کرد. یا راهی که تویش یک کاغذ سفید باشد و بتوانی تا آخر دنیا، یک بند بنویسی!»

گزیده‌هایی از کتاب

رزی کوچولو که هاج‌وواج مانده بود، حسابی گیج شد و خجالت کشید.

آهسته گفت: «خراب کردم. ندیدی؟ پنیرکوپترم با کله سقوط کرد.»

عمه خانم گفت: «بله! حق با توست. اما یادت نرود که قبلش، کارش را درست انجام داد. رزی! پنیرکوپترت قبل از این‌که سقوط کند...

درست قبل از خاموش شدن...

پرواز کرد!»

برگردان
احمد تصویری
تصویرگر
David Roberts, دیوید رابرتس
سال نشر
۱۳۹۷
نویسنده
Andrea Beaty, آندریا بیتی
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
عذرا جوزدانی
ویراستار
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on